پایان نامه رایگان با موضوع سازماندهی، ایالات متحده، دین و سیاست، نگرش سیاسی

می‎کند
مجموعه‌های برآمده از جریان صدر
برخی از جریان‌های شیعی در عراق مدعی هستند که پیرو تفکر شهید صدر هستند. از بارزترین این مجموعه‌ها می‌توان به مجموعه‍‌های زیر اشاره کرد:
۱- جریان صدر۲۸۴ ، به ریاست مقتدى صدر، مجموعه‌ای از روحانیون معمم و غیر آن حضور دارند.مانند عبد الهادی الدراجی، وصلاح العبیدی، و حازم الأعرجی، و إیهاب الأعرجی، وغیر آن، به طور مشخص مرجع این گروه بعد از شهادت محمد صادق صدر، آیت الله کاظم حائری که اکنون در ایران (شهر قم) ساکن هستند.
۲- حزب فضیلت، که امروزه در رأس آن هاشم الهاشمی حضور دارد، رهبر این مجموعه آیت الله محمد یعقوبی از شاگردان شهید صدر (اول و دوم) می‌باشد، این مجموعه از حیث آن‌که رهبرش در بصره ساکن است، مرکزیت خود را این شهر قرار داده است که عمده نفوذش نیز همین شهر است.
۳- مجموعه محمود الصرخی، مجموع? کوچکی که از کربلا نشأت گرفت و در برخی جاهای دیگر ورود پیدا کرد. و انتقادات شدیدی نسبت به حکومت عراق و ایران و احزاب شیعی دیگر دارد.
۴- جماعه (القاضی الیمانی)، أو (جند السماء) چنان که در کتاب وسائل الاعلام معرفی شده اند، در مقابل گروه‌های نظامی، دیگر احزاب شیعی سلاح به دست گرفتند و صف‌آرایی‌شان را در مقابل سایر احزاب شیعی با بکار گرفتن زنان و کودکان‌شان کامل نمودند، همواره بقایای این گروه فعالیت می‌کنند در بعضی از مناطق جنوب عراق، دور از چشم نیروهای حکومتی. فهم افکار این گروه مشکل است. به دلیل ممنوع شدن فعالیت آن‌ها از سوی حکومت و مقابله سایر گروهای شیعی با آن‌ها. اما آنها آنگونه که آشکار شده است منتظر امام مهدی هستند به روش خاص فکری خودشان. و مسلحانه در مقابل احزاب و گروه‌های نظامی که اعتقاد به تأخیر ظهور دارند، می‌ایستند.
۵- گروه‌های کوچک دیگری هستند که جهت‌گیری‌های فکری-سیاسی‌شان مشخص نیست. این گروه‌ها از تفکرات روحانیونی همچون احمد حسنی بغدادی و فاضل مالکی و مانند آن‌ها، که در ساحت سیاسی عراق تأثیری ندارند نشأت گرفته اند.
صرف‌نظر از ادعای این مجموعه‌ها، همگی خود را جریان صدر می‌دانند، با اینکه آشکارا با هم مخالفت و دشمنی، مخصوصاً بین جریان مقتدی صدر و حزب فضیلت به رهبری آیت الله یعقوبی، که با مشروعیت گروه مقتدی صدر منازعه می‌کنند به اعتبار رهبری یعقوبی شاگرد صدر برای حزب فضیلت.۲۸۵
۴. حزب فضیلت اسلامی
زمان و مکان تأسیس حزب فضیلت
حزب فضیلت اسلامی۲۸۶ در ماه می ۲۰۰۳ تأسیس شد و مقر اصلی آن در بغداد است، ولی شهر بصره از مهم‌ترین جایگاه‌ها برای این حزب محسوب می‌شود؛ زیرا تعداد زیادی از پیروان آیت‌الله محمد یعقوبی آنجا هستند.۲۸۷
مؤسسین حزب فضیلت اسلامی
تبلور ایده تشکیل حزب برای اولین بار توسط مرجع دینی مجاهد سید محمدباقر صدر (قدس سره) قبل از شهادتش مطرح شده بود، اما شرایط مانع از آن شد و پس از شهادت وی گروه رهبری، به دلیل ترس از خشم رژیم که به تعقیب مخالفان می‌پرداخت در گوشه و کناری پنهان شدند و همچنین کسانی که به دنبال راه‌اندازی گروه و دسته‌ای بودند به اتهام توطئه علیه رژیم یا فعالیت جهت سرنگونی دستگیر و اعدام شدند. پس از تثبیت نسبی وضعیت و سهل انگاری رژیم، سید محمد صادق صدر تصمیم گرفت تا شروع کار را با فعالیت در داخل جامعه مدنی، در پوشش امور نشر اندیشه و فرهنگ در قالب سازماندهی وقایع مذهبی و عمومی با هدف کمک به زنان بیوه و کودکان یتیم و نیازمند آغاز کند که سازمان براساس ایمان اعضایش پایه‌گذاری شد و در امور مختلف تبعیت زیادی از سید محمد صادق صدر داشتند و بر اثر همین تبعیت یکی از شاگردان صدر به نام شیخ محمد یعقوبی بعد از وی تمام امکانات و پتانسیل‌های علمی و شخصی خود را در راه حزب برای ارشاد و الهام و مشاوره مردمی به کار گرفت. بعد از شهادت محمد صادق صدر که پایه گذار جریانی به نام “جریان صدر” بود، کار سازمان‌دهی شده را سامان بخشید.
آیت الله محمد یعقوبی مرجع برجسته شیعی، از جمله صدریون میانرویی بود که به تفکر دو شهید محمدباقر و محمد صادق صدر پایبند بود. وی رهبر معنوی حزب فضیلت میباشد. اعضای این حزب گرچه از پیروان ایدئولوژی آیت الله محمدصادق صدر محسوب میشدند، اما از الزام عاطفی که یاران مقتدی صدر انتخاب کرده بودند، خیلی دور بودند و مقتدی صدر را به عنوان رهبر جریان قبول ندارند و به خصوص بعد از تندرویهای صدر از این گروه جدا شدند.۲۸۸. وی طرحهای عملی را برای تأثیر در زندگی سیاسی و اجتماعی اتخاذ کرده۲۸۹ و فعالیت صدر را ادامه داد و با ایجاد دانشگاه علوم دینی صدر (با ۱۳ رشته) در بغداد و استانهای منطقه جنوبی، حمایت‌های لازم را برای ادامه کار جذب کرد. با جذب گروهی از اندیشمندان مسئولیت اداره فعالیتهای اجتماعی و دینی حوزوی با مدیریت و نظارت شیخ یعقوبی بر فعالیت‌های اداری، تعلیم و پرورش افراد در حزب ادامه دارد. پس از سقوط دیکتاتوری در ۹/۴/۲۰۰۳ توسط ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده، که از زمان اشغال عراق توسط نیروی ائتلاف نمی‌گذشت حزب موسسه وکادر خود را برای فعالیت به داخل عراق گسیل داشت.
ساختار تشکیلاتی حزب فضیلت اسلامی
طبق ادبیات حزب، “این حزب دارای نگرش سیاسی و واقع‌گرایانه منحصربه‌فرد است. این حزب در تعامل با آمریکا نگرش سیاسی مبتنی بر اصل مخالفت‌های مسالمت‌آمیز داشته و از تمامی وسایل و ابزار ممکن استفاده می‌کند و به آخرین راهکار آیین اسلام تمسّک نمی‌جوید، مگر اینکه نگرش قانونی و ایده سیاسی به عنوان آخرین اسلوب در تعاملات سیاسی مشخص شده باشد. البته این موضع نیز بستگی به تصمیم مرجعیت صالح و نیکوکار دارد.” ۲۹۰ به رغم خطی مشی معتدل، حزب فضیلت بر عنصر هویت عربی تأکید دارد. این حزب، گرچه تحت رهبری ندیم الجابری شکل گرفت و عبدالابراهیم حسینی نیز مدّتی دبیرکلی آن را بر عهده داشت، اکنون از سوی هاشم الهاشمی رهبری شد.
ادوارتاریخی سپری شده در حزب فضیلت
پس از سقوط دیکتاتوری در ۹/۴/۲۰۰۳ توسط ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده، حزب موسسه وکادر خود را برای فعالیت به داخل عراق گسیل داشت در ۲۵/۴/۲۰۰۳ حزب به رهبری آیت الله یعقوبی راهپیمایی بزرگی را در روز شهادت پیامبر سازماندهی کرد و در این تظاهرات، حزب با اعلام مطالبات سیاسی از مردم خواست تا حمایت خود را از حزب تا تشکیل دولت مورد اطمینان و پاسخگو به خواسته‌های مردم زیر نظر نیروهای ائتلاف دریغ نکنند.
فعالیت وراهپیمایی‌های اولیه حزب فضیلت توسط آیت الله یعقوبی سازماندهی می‌شد. از عوامل مؤثر بر ظهور عمومی حزب فضیلت اسلامی، می‌توان به حمایت محکم این حزب از مطالبات سیاسی مردم و همچنین تعیین دکتر ندیم قاسم دبیر کل حزب به عنوان سخنگو و مذاکره کننده با نیروهای ائتلاف بوده است. حزب تلاش‌های زیادی در بسیاری از پروژه‌ها و برنامه‌ها به عمل آورده است تا اطمینان و شفافیت مورد نظر در فرایند جدید در حال ظهور عراق حاصل شود.
در هفتم مارس ۲۰۰۷، ندیم عیسی دبیرکل سابق حزب فضیلت، کنارگیری از دولت را اعلان کرد (که حزب از ائتلاف خارج می‌شود). در بیانیه حزب آمده بود: “ما (حزب فضیلت) وقتی در تشکیل فراکسیون ائتلاف مشارکت کردیم و برادرانمان هم فراکسیون‌های توافق [جبهه توافق عراقی] و ائتلاف کردستانی را تشکیل دادند، اعتقاد داشتیم که این کار گام نخست برای یک‌پارچه کردن تمام گروه‌ها در عراق است که پس از آن تلاش کنیم این فراکسیون‌ها را هم با یکدیگر متحد سازیم و عراقی شکوفا و آبرومند بسازیم. اما آنچه عملاً در صحنه شکل گرفت آن بود که فراکسیون ائتلاف همه توجه خود را صرف امور اجتماعی خویش کرد و این کار بحران‌ بی‌اعتمادی بین فراکسیون‌ها را رقم زد.”. در این بیانیه هم‌چنین آمده بود: “به نظر ما، گام اول در راه نجات عراق از این بحران نفس‌گیر آن است که تجزیه این فراکسیون‌ها شروع شود و دیگر اجازه داده نشود که فراکسیونی براساس طایفه‌ای یا نژادی به وجود آید، زیرا این کار موجب سنگربندی بین ملت‌ عراق و انشعاب و جدایی آنها از یکدیگر شده است.”
با شرکت در دولت انتقالی به ریاست آقای ابراهیم الجعفری دو وزارت نفت و وزارت امور گردشگری و آثار باستانی را بر عهده گرفت. همچنین حزب در همان دوره و از طریق دبیر کلی و نمایندگی مجلس خانم زهرا هاشمی در تقریر قانون اساسی دائمی مشارکت داشته است. حزب فضیلت اسلامی در اوایل سال ۲۰۰۵، در انتخابات عمومی در عراق با کسب بیش از ۵۵۰ هزار رای جایگاه مناسبی را در دولت کسب کرد. با ۱۵ کرسی در پارلمان به دلیل انچه تکرویی احزاب شیعی در تشکیل کابینه نامیده بود از ائتلاف خارج شد و به مشارکت جداگانه در انتخابات شورای استانی روی اورد و به علت تشتت آرا گروه‌های شیعه آرای قابل توجهی را کسب نکرد و در انتخابات پارلمانی با پیوست به ائتلاف ملی به ریاست احمد چلبی در انتخابات پارلمانی شرکت کرد. حزب فضیلت مانند اغلب جریانهای شیعی در عراق از ابتدا در روند سیاسی این کشور مشارکت کرد. در ۷ آوریل ۲۰۰۵، آیت الله یعقوبی تغییری را در ساختار حزب ایجاد کرد. وی بیانیهای را مبنی بر حذف سمت دبیرکلی حزب فضیلت و همچنین برداشتن حق اتخاذ تصمیمات استراتژیک از عهده این سمت را صادر نمود.۲۹۱
بخش دوم: جریان‌های غیر مذهبی شیعی
مسلمانان لیبرال و سکولارِ دارایِ ارزش‌های سیاسی سازگار با ارزش‌های مدرن به طور عمده همچون: جداسازی قانونی حکومت و دین از یکدیگر و جلوگیری از ورود ارزش‌های دینی به عنوان مؤلفه‌های مؤثر بر دولت-ملت‌سازی که زیر بنای تمام جوامع لیبرال مدرن را تشکیل می‌دهند، شرکای بالقو? غرب در صحن? منازعه با اسلام‌گرایی اصولی۲۹۲ هستند.
منظور ما از غیر مذهبی و سکولار بیشتر مفهومی است برای آن دسته از جریان‌هایی که اعتقادی به تلازم دین و سیاست در عرص? جامعه ندارند و یا در عین دفاع از مرزهای مشترک دین و سیاست، معتقدند نهاد دین (سازمان روحانیت دینی) در نهاد دولت مداخله‌ای نداشته باشد و به جای حکومت دینی، از حکومت دین‌داران دفاع می‌کنند. از این‌رو این جریان‌ها، شرکایی بالقوه برای ایالات متحده، دوستان و متّحدانش در صحن? منازعه مبنایی در مقابل اسلام‌گرایی اصولی خواهند بود. با توجه به فرایند دموکراسی‌سازی در عراق نوین و اهمیت داشتنِ نقشی فرافرقه‌ای در صحن? سیاسیِ این کشور، ایجاد تمایز بین جریان‌های میانه‌روی شیعی در عراق که خود را به ظاهر سکولار نشان می‌دهند با افراد شیعی که اعتقادی به مذهب ندارند دشوار است.
زیرا مسئله‌ای بسیار مهمی که در ارتباط میان شیعیان و سکولاریسم وجود دارد آن ‌است که: آیا یک شیعه سکولار را اصولاً می‌توان شیعه نامید؟ به باور گراهام فولر، چالش معمای شیع? سکولار، ناشی از این واقعیت است که مذهب چیزی است که عمدتاً جامع? شیعی را از سایر جوامع متمایز می‌کند؛ آن دسته از رهبران

مطلب مرتبط :   منابع پایان نامه درموردسلامت روان، انسان سالم، ناخودآگاه

دیدگاهتان را بنویسید