ایلان ماسک با چه دیدگاهی به موفقیت رسید 

ایلان ماسک با چه دیدگاهی به موفقیت رسید 

ایلان ماسک مدیر عامل شرکت تسلا موتورز از اول رؤیاهای بزرگی تو سرش داشت؛ شرکتی که بتونه به طور تجاری و پایدار خودروهای تموم برقی تولید کنه. رؤیایی که خیلی پرریسک و گرون بود. ایلان ماسک علاوه بر مدیریت شرکت تسلا موتورز، مدیرعامل شرکت اسپیس اکس هم هست. شرکتی که قراردادهای سنگینی با سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) به امضاء رسانده.

 

جاه طلبی شدید و اعتماد به نفس بالای ایلان ماسک باعث شده تا با وجود رقابتای خیلی، بتونه به طور هم زمان این دو مسئولیت رو پیش ببره. رقابتای زیادی مثل ایراد خودروها، پرتابای ناموفق موشکا و بحرانای اقتصادی در راه موفقیت اون وجود داشته.

ترکیبی از جاه طلبی و هوش تجاریِ بالای ایلان ماسک اونو تبدیل کرده به مردی که الان می شناسیم. مت دیش مدیر عامل شرکت ایریدیوم کامیونیکیشنز (یک شرکت ارتباطات ماهواره ای آمریکایی) در مورد ماسک می گه: «با وجود برنامه های بلندپروازانه ی ماسک، اون فردی عملگراست که می دونه چیجوری باید یک شرکت ساخت.»

اما تسلا چه جوری به این موفقیتا دست پیدا کرده؟

شروع کار با دیدگاهی روشن

ایلان ماسک در آفریقای جنوبی بزرگ شد. بعد به کانادا و در آخر به آمریکا نقل جای کرد. اون در رشته های فیزیک و اقتصاد تحصیل کرده. شاید این سابقه واسه فردی که در صنعت خودروسازی و هوافضا فعالیت داره، خیلی مورد انتظار نباشه. اما هیچ چیزی نمی تونست ماسک رو واسه رسیدن به اهدافش محدود کنه. اهدافی که شامل ایجاد سامانه ی حمل و نقل پاک و انقلابی در سفرهای بین سیاره ای بود.

در ماه می سال ۲۰۱۱ ماسک به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: «موشکی که بتونه به طور دوباره استفاده شه، یکی از سه اختراعیه که روزی دنیا رو تغییر میده. این اختراع ریشه ای، واسه گسترش دید آدمی به بقیه ستارها و تبدیل آدم به موجودی بالاتر از زمین ضروریه.»

در آخرای سال ۲۰۱۲ اون به اسپیس دات کام گفت که اسپیس اکس می خواد به برنامه ای واسه تشکیل یک مجموعه ۸۰۰۰۰ نفری انسانی خودمختار در سیاره ی مریخ کمک کنه. در ماه دسامبر اون به مجله اسمیتسونیان گفت: «نگرانی ی من مسائل اقتصادی نیس. بلکه نگرانی ی من حل مشکلات آینده بشریته.»

راه و روش آسون ی تسلا

دنیای خودروسازی الان رقابتای خیلی رو تجربه می کنه. روند طراحی و ساخت خودرو هزینه های زیادی به دنبال داره. علاوه بر اون احتمال اشتباه هم خیلی بالاست. واسه موفقیت در این کارزار پرخطر، ماسک یک برنامه آسون ی تجاری تهیه کرد که اونو در آگوست سال ۲۰۰۶ در وبلاگ اش توضیح داد:

۱. ساخت خودروهای اسپرت

۲. استفاده از درآمد حاصل واسه ساخت خودروهای ارزون

۳. استفاده از درآمد حاصل از فروش خودروهای ارزون و گسترش تولید خودروهای ارزون

۴. هم زمان با برنامه های بالا، ایجاد امکان تولید خودروهای برقی با آلودگی صفر

تسلا تونسته تا الان خوب طبق برنامه های خود جلو رفته برود: خودروی رودستر که یک خودروی اسپرت تموم برقیه، بین سالای ۲۰۰۸ تا اول سال ۲۰۱۲ میلادی تولید شد. این خودروی دو سرنشین در زمان ۳/۷ ثانیه از سرعت صفر به ۹۶ کیلومتر در ساعت می رسه. این خودرو با هر بار شارژ مسافتی بیشتر از ۳۲۰ کیلومتر رو می تونه طی کنه. البته قیمت این خودرو به طور تقریبی ۸۹۰۰۰ دلار بود که مبلغ بالایی به حساب می اومد.

پس از رودستر، تسلا خوردوی مدل اس (Model S) رو تولید کرد. خودروی اس، خودرویی بزرگ تر و کاربردی تر به حساب می اومد. طبق پیش بینی ماسک این خودرو باید نصف رودستر قیمت می داشت. این خودرو ارزون تر از مدل قبلی بود، اما بازم نمی شد اونو خودرویی ارزون به حساب آورد. این خودرو از قیمت ۵۲۴۰۰ دلار شروع می شد و بهترین نسخه اونم با دارا بودن باتری ۸۵ کیلووات بر ساعت و برد ۴۸۰ کیلومتر با هر بار شارژ ،۷۲۴۰۰ دلار قیمت داشت. این قیمت خیلی هم ارزون نبود. اما ماسک بازم قصد داشت خودرویی ارزون تر تولید کنه.

این قیمتا باعث شد تا مدل اس به یک خودروی لوکس واسه ثروتمندان تبدیل شه. باب لوتز مدیر جنرال موتورز و منتقد این مدل در جولای سال ۲۰۱۲ در مورد این خودرو این جور اظهارنظر کرد: «مدل اس خودرویی عالی تنها واسه طبقه ای خاص از جامعه س.»

مطلب مرتبط :   این جملات مثبت رو افراد موفق هر روز به خود میگن 

آدام هارتونگ در جواب به این انتقاد، به ستایش برنامه های ایلان ماسک پرداخت و از تسلا با عنوان «نوآوری تغییر آفرین» یاد کرد.

همون طوری کنتظار می رفت قرار نبود رودستر خودرویی واسه همه مردم باشه. هدف از ساخت رودستر اثبات این بود که میشه بی استفاده از روشای سنتی هم یک خودروی خوب ساخت؛ کاری که لوتز اونو غیرممکن می دونست. به هر حال تسلا موفق شده خودرویی بسازه که به قدرت خرید افرادی بیشتری نزدیکه.

مهم تر از همه این بود که مدل اس یک خودروی عالی بود. مجله موتور ترن در سال ۲۰۱۲ اونو «خودروی سال» انتخاب کرد. نکته ی جالب این بود که واسه اولین بار در طول ۶۳ پارسال این عنوان به خودرویی بی موتور احتراق داخلی می رسین.

ماسک از لحظه دریافت جایزه اش با عنوان «نقطه عطفی در تاریخ» یاد کرد. اون گفت تسلا نه تنها بهترین خودروی برقی؛ بلکه بهترین خودرو رو ساختهه.

پس از مدل اس، تسلا مدل اکس رو تولید کرد. در فوریه ی سال ۲۰۱۲ تسلا از اولین خودروی اس یووی تموم برقی دنیا رونمایی کرد. تسلا اعلام کرد تولید این خودرو آخرای سال ۲۰۱۳ شروع می شه. البته این زمان در حدود یک سال به عقب برده شد.

در همین زمان اعلام شد که مدل اکس هم قیمتی نزدیک به مدل اس داره. پس مدل اکس هم اون خودروی ارزانی که ماسک پیش بینی کرده بود، نمی تونست باشه.

پیدا کردن افراد مناسب

یکی از مهمترین تواناییای ایلان ماسک قدرت خوندن و یادگیری سریع اوست. مجله موفقیت در مورد اون می نویسه ماسک با خوندن کتاب و سؤال پرسیدن در علوم موشکی به تخصص رسید. ماسک افراد باهوش و بااستعدادی رو دور خود جمع کرد و از تخصص اونا در مورد چیزایی که نمی دونست، بهره برد.

ماسک قبلا در سال ۲۰۰۷ از اعتقادش به اهمیت بالای استعداد گفته بود. اون در این مورد گفت بود: «تعدد افراد نمیتونه جانشین استعداد در رسیدن به جوابای درست شه (دو نفری که چیزی نمی دونن، بهتر از یک نفر نیستن). این افزایش افراد سرعت پیشرفت رو پایین میاره و هزینه ها رو به شکل زیادی افزایش می ده.»

دیپاک آهوجا مدیر ارشد پولی تسلاست. اون به دلیل ی علم و اطلاعاتی که در مورد ی تولید انبوه خودرو داشت، به تسلا پیوست.

جورج بلانکنشیپ نایب رئیس تسلا هم قبلا به عنوان مغز متفکر مغازه های اپل (اپل استور) فعالیت می کرد. الان اون همین مسئولیت رو در قبال مغازه های تسلا بر عهده داره.

گویینی شاتول از پیشکسوتان تحقیق و پیشرفت در امور هوافضا هم به عنوان رئیس اسپیس اکس منصوب شد.

ماسک چندی پیش اعلام کرد از این پس علاوه بر استعداد افراد، شخصیت اونا رو هم مورد توجه قرار میده. اون گفت: «بزرگ ترین اشتباه من اتکای بیشتر از اندازه به استعداد افراد بوده. من تصور می کنم قصد پاک و شخصیت فرد هم خیلی مهمه.»

سابقه شکستا

تسلا و اسپیس اکس در حال رقابت در صنایع خیلی گرون این. صنایعی که بیشتر در سلطه ی شرکتای بزرگ و نهادهای دولتی هست. این باعث شده هیچ بعضی وقتا موفقیت واسه اونا کار آسون ای نباشه. طبق اعلام مجله موفقیت سه موشک اولی که شرکت اسپس اکس پرتاب کرد، با شکست و انفجار همراه بود. ولی حتی اینم نتونست باعث تسلیم شدن اونا شه.

در سال ۲۰۰۸ و به دنبال بحرانای بی سابقه اقتصادی، شرکت تسلا در آستانه ی نابودی قرار گرفت. این زمان مصادف بود با وقتی که تسلا واسه تولید مدل اس نیاز به منابع پولی داشت. ماسک تصمیم گرفت با صرفه نظر کردن از درآمد حاصل از موفقیت به دنبال پال، خودش رو ورشکست اعلام کنه و عوضش از نابودی تسلا جلوگیری کنه. اون آخرین پولش که برابر ۳۵ میلیون دلار بود رو هم به تسلا تزریق کرد.

در روز ۲۳ فوریه ی سال ۲۰۱۰ ماسک در دادگاهی ورشکستگی خود رو تأیید کرد. اون عنوان کرد حدود چار ماه که پولش تموم شده. در این دادگاه که بخشی از پرونده ی جدایی اون از همسرش (جاستین ماسک) بود، گفت که از ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ با پول قرض گرفتن از دوستانش زندگش رو سپری کرده.

کیمبل برادر ایلان ماسک در مورد اون زمان می گه: «زمان خیلی سختی بود. وضعیت خیلی بدی واسه ایلان پیش اومده بود. هر روز در مورد ورشکستگی اون صحبت می کردیم. تسلا در آستانه ی تحویل خودروهایی بود که پولش رو از قبل دریافت کرده بود. شاید در اون زمان اعلام ورشکستگی تسلا واسه ایلان آسون تر بود. اما اون هر چیزی که داشت رو خرج کرد تا تسلا رو زنده نگه داره.»

مطلب مرتبط :   ایده ها و نکاتی مهم در انتخاب و خرید کیک تولد مناسب 

در سال ۲۰۰۹ شرکت واسه ساخت خودروها یک وام ۴۶۵ میلیون دلاری دریافت کرد. در ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ عرضه آسون ی سهام شرکت با موفقیت انجام شد. اینطوری تسلا تبدیل به اولین خودروساز از سال ۱۹۵۶ تبدیل شد که سهام خود رو واسه عموم عرضه کرد.

ایلان ماسک هیچوقت واسه ایجاد خواسته خرید مدل اس مشکلی نداشت. در آخر تسلا تونست به هدف خود که تولید ۴۰۰ خودرو در هفته بود برسه. شرکت واسه درآمدزایی به این تعداد فروش خودرو در هفته نیازمند بود. در همون ماه شرکت اسپیس اکس هم یک سفر موفق دیگر به ایستگاه فضایی بین المللی رو بنجام رساند.

ویژگی مشترک مدیریت ماسک که باعث موفقیت دهن باز کن این دو شرکت شد، قدرت خطر پذیری و اعتمادبه نفس بی مثل ماسک بود که بقیه رو هم با ایده های دیوونه وار خود همراه می کرد.

موفقیت به چه قیمتی؟

البته روبروی خصوصیات مثبت، ایلان ماسک خصوصیات منفی هم داره. ماسک فرد انتقادپذیری نیس و روبروی انتقادات به تندی جواب می ده. خیلی کم میشه دید که ماسک به اشتباهش اقرار کنه. چراکه باور داره همیشه می دونه چه کاری درسته.

در سال ۲۰۰۸ در برنامه معروف «تخت گاز» بی بی سی اعلام شد خودروی رودستر پیش از مسافتی که باید می رفت، انرژیش تموم شد (و مجریان برنامه رو در حال هول دادن رودستر نشون می داد). ماسک اصرار داشت این برنامه باعث گمراهی مردم شده و علیه این برنامه شکایت کرد. این جنگ قضایی ۵ سال به طول رسید و در آخر رأی علیه تسلا صادر شد.

جون برودر در نقدی در نیویورک تایمز مدل اس رو دارای کمبودایی خواند. ماسک در حساب توئیتر خود ادعای برودر رو «دروغین» خواند و در پستی در وبلاگش اونو مورد حمله قرار داد.

در آخر تایمز تأیید کرد که مطلب مزبور از دید صحت و قضاوت نویسنده دارای مشکلاتی بوده. مقابله ی ماسک با اعتراضات، شاید همراهی حامیانش رو به دنبال داشته باشه، ولی در جذب علاقه و احترام بقیه اثری منفی داره.

پیتر هندل مدیرعامل شرکت آموزشای حرفه ای دیل کارنگی در مصاحبه ای با بیزینس اینسایدر گفت: «بهتر بود آقای ماسک به جای این که اون مقاله رو «گیج کننده» و «غیردقیق» بخونه، سوابق مربوط به کارکرد خودرو رو منتشر می کرد. موضع گیریای این چنینی روبروی نوشته یک روزنامه نگار پایان خوشی نداره. چون می تونه به روابط اونا آسیب بزنه، باعث ایجاد دشمنی شه و اعتبار اونا رو لکه دار کنه. در عمل این کارا به افزایش تعداد طرفداران و تحت اثر قرار دادن مردم منجر نمی شه.»

پس از این ماجرا در شبکه اجتماعی توئیتر سعیایی واسه از بین بردن کدورتای به وجود اومدنجام شد. اما این سعیا حاصلی نداشت. چون چندی بعد در نمایشگاه خودروی ژنو از ایلان ماسک در مورد اون مقاله سؤال پرسیده شد، ولی اون بازم از اون مقاله عصبانی بود و نسبت به اون واکنش منفی نشون داد.

با اینحال، هندل باور داره ویژگیای شخصیتی ماسک واسه اون فایدهایی هم داره. هندل می گه: «راه و روش تهاجمی مدیریت ایلان ماسک چیز بدی نیس. در صنعتی که ماسک فعالیت می کنه، اون در نوک پیکان نوآوری و خلاقیت قرار داره. پس احساس می کنه که روش اون واسه هدایت تجارتی که در دست داره، ضروریه.»

چیزی که واقعا مهمه کارکرد ماسکه، نه شخصیت اون. تا وقتی که تسلا خودروهای خود رو به موقع تحویل بده و سفرهای اسپیس اکس موفق باشه، شخصیت ماسک واسه سرمایه گذاران هیچ اهمیتی نخواهد داشت.

اگه هر دوی این شرکتا با موفقیت به راه خود ادامه بدن، رؤیای ماسک واسه ساخت آرزو شهرش به واقعیت می پیوندد. آرزو شهری که در اون درآمد این کار و کاسبیا، به مدلای واقعی واسه عصر جدید تبدیل می شه.

برگرفته از: businessinsider

 


دیدگاهتان را بنویسید