تحقیق درباره توسعه صنعت گردشگری و بهبود کیفیت خدمات

دانلود پایان نامه

تورهای ایران گردی برای مسافران خارجی می باشد که به ایران سفر می کنند و نمونه ای از این تورها شامل تورهای ایران گردی چند روزه ( تهران – اصفهان- شیراز- کرمان و …. ) می باشد.

درجه بندی آژانس های گردشگری ورودی :
آژانس های مسافرتی بر اساس قدمت ، جذب گردشگر خارجی ، ارز آوری و چرخش مالی ، کیفیت سرویس ها و خدماتی که به مشتریان ارایه می دهند و تعداد کارمندان درجه بندی می گردند. منظور از آژانس های درجه 1، دفاتر گردشگری می باشند که بیشترین جذب گردشگر خارجی را داشته و خدمات مطلوب را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب ارایه می دهند و به عنوان صادر کنندگان نمونه نقش ارزنده ای را در ارز آوری اقتصادی دارند.


مفهوم بازاریابی :
از دیدگاه فیلیپ کاتلر پدر علم بازاریابی نوین؛ بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی – اجتماعی تعریف می‌شود که بوسیله آن افراد، گروه‌ها و سازمان ها از طریق تولید و مبادله کالا(و خدمات) با یکدیگر، به تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند.
مفهوم بازاریابی گردشگری:
بازاریابی گردشگری یک روند مدیریت  فنی شامل پیش‌بینی نیازها و جلب رضایت گردشگران فعلی و آتی است، به طوری که شرکت‌های مسافرتی و عرضه کنندگان را در رقابت با یکدیگر قرار داده است. به اعتقاد کاتلر:2003، بازاریابی عبارت است از: «فرآیندی اجتماعی و مدیریت فنی که طی آن افراد و گروهی نیامندی‌هایشان را از طریق مبادله کالاها و خدمات با یکدیگر برآورده می‌سازند». تمامی امور مربوط به توسعه گردشگری بایستی با بازاریابی توأم و یکپارچه باشند. زیرا بازاریابی یک فرایند مدیریتی است .
گردشگری الکترونیک یا E- Tourism
مطلب مرتبط :   پایان نامه ارشد درباره موقعیت مکانی و ارائه خدمات و تصویر ذهنی مشتریان

جستجو در سایت ما :


به کار گیری فن آوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی به منظور توسعه صنعت گردشگری را گردشگری الکترونیک یا E- Tourism می نامیم. (سجادی و آیت : 1386 )
گردشگری الکترونیک شاخه های مختلفی را در بر میگیرد :
اخذ ویزای الکترونیکی
سیستم های رزرو و هتل
تورهای مجازی
فروش و اخذ بلیط های اینترنتی هواپیما، قطار و …
هتلداری الکترونیک
و…….
سیستم های هوشمند
سیستم های هوشمند سیستم هایی هستند که مانند یک واسطه عمل کرده و به کمک هوش مصنوعی با توجه به آگاهی ودانش از رفتار مشتری واستراتژی های کسب و کار و تجارت پاسخگو می باشند.مفهوم سیستم های هوشمند در دهه 80 گسترش یافت .سیستم های هوشمند که احتمالا شناخته شده ترین پهنه برنامه های کاربردی اند، برنامه های نرم افزاری هستند که دانش متخصاصان را ترکیب کرده و سعی بر حل مشکلات خاص با استفاده از استدلال های منطقی کارشناسان دارند. (متسانسیز & سیسکوس: 2003 )
گردشگری هوشمند
طبق تعریف (هونگ جیانگ: 2013 ) گردشگری هوشمند به معنای استفاده از فن آوری های نوین اطلاع رسانی همچون اینترنت، هوشمند شدن خدمات، داده کاوی هوشمند و غیره در صنعت گردشگری است که منجر به بهبود کیفیت خدمات گردشگری و تجربه های سفر ،شگردهای مدرن مدیریتی و افزایش رقابت در شرکت های گردشگری می گردد.