تحقیق درباره توسعه گردشگری الکترونیک و گردشگری الکترونیکی

دانلود پایان نامه

فرضیه 2 : بین استفاده از بازاریابی هوشمند و افزایش ارز آوری حاصل از گردشگری ورودی رابطه مستقیم و معنا دار وجود دارد.
1-7 پیشینه تحقیق
شکل کنونی اینترنت، به خصوص شبکه جهانی وب از سال 1992 ظهور یافته و تنها چندین دهه است که از زمان پیدایش این مفهوم و همچنین ادبیاتی که اینترنت وگردشگری راتوضیح می دهد، میگذرد. (بوهایلس : 2001 ). یکی از مهترین وقایعی که به دنبال مفهوم شبکه اینترنتی به وجود آمد نسل های وب بود که توسط گروهی به رهبری تیم برنزلی یا سازمان پژوهش هسته ای اروپایی در ژنو (سویس ) در سال 1989 ابداع گردید. منشا آن نظام شبکه ای است که به وسیله آن فیزیک دانان سراسر جهان به همکاری می پرداختند، سپس به شبکه فرامتن، نظامی که خواننده را با استفاده از پیوندهای بهم مرتبط قادر به مطالعه به شیوه غیر تربیتی می سازد، پیوست.
در پنج سال اخیر تغییراتی در استفاده از وب سایت ها مشاهده میگردد. نسلهای مختلف وب شامل وب 1، وب 2، وب 3 و وب 4 میباشد .
نسل وب 1 از سال 1991-2004 میباشد و این وب سایت ها معمولا یک طرفه هستند و صرفا اطلاعات سایت ها توسط تعداد محدودی مدیر ، تامین شده و توسط بازدیدکنندگان مشاهده می شوند . این نسل شامل وب سایت های ایستا هستند و مطالب و محتوا فقط بصورت read- onlyمیباشد و در این نسل افراد با وب سایتها ارتباط برقرار میکردند. p2w (people to web)
نسل وب 2، از سال 2004 تا 2009 میباشد، وب2 یا وب مشارکتی، در واقع نسلی از وب محسوب می شود که اطلاع رسانی را از یک روند یک طرفه به یک حرکت مشارکتی تبدیل نمود. این به آن معناست که محتوای سایت توسط کلیه کاربران و بازدیدکنندگان تامین شده و خود کاربران سایت نیز سهم موثری در تولید و سامان دهی محتوای سایت خواهد داشت. این وب از نظر فنی نیز با آژاکس یا رفرش لس شدن وب سایت ها شناخته می شود به شکلی که بدون نیاز به بارگذاری صفحات جدید ، صرفا بخش هایی از صفحه که تغییر کرده اند بارگذاری خواهند شد. این به معنی افزایش بالای سرعت بارگذاری و لود صفحات یک وب سایت اینترنتی می باشد. از وب 2 برای برقراری ارتباط بین انسان ها استفاده میکردند. وب 2 به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد کامپیوتر نقش به سزایی در تعاملات امروز دارد و شامل شماری از خدمات، کاربران و یا ابزارهاست که از وب به عنوان یک پایگاه جهت افزایش مشارکت استفاده میکنند. وب 2 رویکرد نوین وب به سوی الگوهای مشارکت جو، توسعه باز و انعطاف پذیر است و برای نظام های تولید محتوا به کار می آید. در وب 2 کاربر صرفا مصرف کننده محتوا نیست، بلکه خود او هم در فرآیندی جمعی و غیر متمرکز به تولید محتوا می پردازد و به طور کلی در چرخه حیات وب نقشی موثر ایفا می کند.
به طور کلی به نظر می رسد وب 2 نحوه تعامل با منابع اطلاعاتی را متحول کرده است. از جمله خدمات وب 2 می توان به : بلاگ ها، ویکی ها، خبرخوان ها، پیغام فوری ، سایت نشانه گذاری- اجتماعی و پادپخش ها . یکی از کاربر پسندترین نشانه های این نسل از وب که آمار رشد بالایی دارد، شبکه های اجتماعی پیوسته است.
مطلب مرتبط :   تحقیق درباره سبک های ارتباط و اطلاعات توصیفی

جستجو در سایت ما :


محبوبیت و افزایش روز افزون استفاده از شبکه های اجتماعی پیوسته، دنیای جدیدی از همکاری و ارتباطات را ایجاد کرده است. در لوای این شبکه ها بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان به هم مرتبط هستند که به ایجاد، همکاری و ارتقاء دانش خود می پردازند.
نسل وب 3 از سال 2009 به بعد میباشد. وب 3 یا وب معنایی ، به وب سایت های هوشمندی گفته می شود که محتوا و مخاطبین خود را شناخته و بر اساس هوش مصنوعی و مکانیزم های داده کاوی به کار رفته در نرم افزار ، تصمیم گیری کرده و محتوای خود را متناسب با سلیقه و نیاز مخاطب نمایش می دهد. وب سایت های نسل 3، به دلیل پیچیدگی زیاد فنی ، هم اکنون تعداد کمی از سایت های تحت وب را شامل می شود.در این وب اینترنت را برای برقراری ارتباط میان اطلاعات با اطلاعات استفاده میکنند.
نسل وب 4، در این وب یک انقلاب تکنولوژی پبیش بینی می شود و آنچه از وب 4 انتظار می رود این است که وب ها به تمام زندگی ما نفوذ کنند و محیط زندگی ما به عنوان دست یار نرم افزار باشد. در وب 4 ورود اطلاعات به دستگاه مانند کامپیوتر در وب 1 ، تلفن و موبایل در وب 2 ، و اتصالات هوشمند در وب 3 نیست بلکه منابع اطلاعات به طور مستقیم به اینترنت متصل می شوند . به عنوان مثال کنترل کامپیوتر با افکار، سناریوهایی هستند که می توانند در آینده به یک واقعیت تبدیل شوند.
نمودار 1-1 : نسل های وب

مطلب مرتبط :   تحقیق با موضوع نظریه دلبستگی بالبی و اختلالات روانشناختی

منبع : سایت رادامتورکز
در قرن بیستم اقتصاد دنیا به دلیل توسعه و دگرگونی تکنولوژی دست خوش انقلابی وسیع گردید. تعاملات قوی بین تکنولوژی و گردشگری تغییرات اساسی نو و به هنگامی را در زمینه بازاریابی، تبلیغات و برنامه ریزی مقاصد گردشگری به ارمغان آورد. ( جکی لینکی ، جورجیوسکی و شاردا: 2007)
فن آوری اطلاعات و ارتباطات منجر به تغییراتی سریع در زمینه تاثیرات سازمان های گردشگری، شیوه هایی از چگونگی کسب و کار دربازار محور و همچنین رفتار متقابل مشتریان با آژانس های گردشگری گردید.(بوهایلس: 2003 )
گردشگری الکترونیکی صنعت جدیدی است که عمری کمتر از دو دهه دارد و در کشور ما به دلیل وجود قابلیت های مناسب جای پیشرفت بسیار وسیعی دارد. این گردشگری به معنای حضور در سرزمین دیجیتالی اطلاعات و ارتباطات و ظهور بر پهنه شبکه گسترده جهانی است که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی از دنیای فیزیکی پیرامون ما را در اختیار ما قرار میدهد.(کهنسال و همراز : 2009 )
1-7-1 پیشینه پژوهش در خارج از کشور
محققین تا حدودی به تاثیرعوامل موثر بر توسعه گردشگری الکترونیک پرداخته اند که برخی از این افراد و پژوهش ها عبارتند از : دلین و همکاران : 2002 که به قابلیت تجارت الکترونیک در جمع آوری و سفارشی سازی اطلاعات گردشگری مورد نیاز و دریافت خدمت بر اساس سلایق، نیازمندی ها و بودجه فرد اشاره نموده است که منجر به آزادی انتخاب بیشتری می گردد. ما و همکاران : 2003 به بررسی نقش اینترنت و تاثیر آن در صنعت گردشگری پرداخته است.
وارتنر و ریچی :2004 به نقش فن آوری اطلاعات و اینترنت در تغییر نیاز مشتریان و روش های جستجو و انتخاب خدمات گردشگری اشاره نموده اند. بوهایلس و لا : 2008 به تاثیر رشد فن آوری اطلاعات برگردشگری الکترونیک پرداخته است.
الغفاری : 2009 به شناسایی عوامل کلیدی موفقیت پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی ارایه دهنده خدمات گردشگری الکترونیک در وزارت گردشگری کشور عمان پرداخته است. همچنین وی مواردی همچون وجود برنامه ریزی، زیرساخت های حقوقی ، ساختارهای دولتی و سیاست گذاری مناسب در این میان کارگشا دانسته است.