طراحی الگوی راهبردی ارزیابی عملکرد یگان های ناجا- قسمت ۳۳

آوریل 8, 2021 0 Comments

فرایند کامل تحلیل محتوا را می توان به سه مرحله کلان تقسیم نمود:
الف) شکستن و کاهش متن،
ب) بررسی و کاوش متن
ج) ادغام و یکپارچه سازی بررسی ها و کاوش ها.
در حالی که همه این مراحل با تفسیر و تحلیل همراه است اما در هر مرحله تحلیل، سطح بالاتری از انتزاع به دست می آید (آتراید-استیرلینگ، ۲۰۰۱). برخی از مراحل تحلیل محتوا شبیه مراحل سایر تحقیقات کیفی است بنابراین همه مراحل آن لزوماً اختصاص به تحلیل مفهوم ندارد. فرایند تحلیل محتوا زمانی شروع می شود که تحلیلگر به دنبال شناسایی الگوهایی از معانی و موضوعات مورد علاقه در داده ها باشد، این کار ممکن است در طول جمع آوری داده ها اتفاق بیفتد. نقطه پایان این فرایند نیز تهیه گزارشی از محتوا و معانی الگوها و مفاهیم در داده ها است. مفاهیم، سازه های انتزاعی (غالباً فازی) هستند که پژوهشگر قبل، حین و بعد از تحلیل شناسایی می کند (ریان و برنارد، ۲۰۰۰: ۷۸۰)،
در اینجا فرایند تحلیل محتوا و ترسیم شبکه مفاهیم در قالب سه مرحله، شش گام و بیست اقدام معرفی می‌شود. خلاصه ای از مراحل شش گانه تحلیل محتوا در جدول زیر آمده است. نکته قابل توجه این است که تحلیل های کیفی از یک سری خطوط راهنما استفاده می کنند و نه یک سری قوانین مشخص، این امر باعث انعطاف پذیری آنها برای تناسب روش با سوال ها و داده های تحقیق می شود. ضمن اینکه تحلیل محتوا یک فرایند خطی و صرفاً حرکت از یک مرحله به مرحله بعد نیست بلکه یک فرایند رفت و برگشتی است که در صورت نیاز در همه مراحل تحقیق صورت می گیرد. همچنین تحلیل فرایندی است که طی زمان شکل می گیرد و نباید با عجله انجام شود (براون و کلارک، ۲۰۰۶: ۹۱).
جدول ۲-۳) فرایند گام به گام تحلیل محتوا و تحلیل شبکه مفاهیم (براون و کلارک، ۲۰۰۶: ۹۵)

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مرحله گام اقدام
تجزیه متن ۱٫ آشنا شدن با متن مورد بررسی پیاده سازی داده ها (در صورت لزوم)
مطالعه و مطالعه مجدد داده ها
نوشتن ایده های اولیه
۲٫ ایجاد کدهای اولیه و کدگذاری پیشنهاد چارچوب کدگذاری
تفکیک متن به بخش های کوچکتر
کدگذاری ویژگی های جالب داده ها
۳٫ جستجو و شناسایی مفاهیم تطبیق دادن کدها با مفاهیم بالقوه
استخراج مفاهیم از بخش های کدگذاری شده متن
پالایش و بازبینی مفاهیم
۴٫ ترسیم شبکه مفاهیم بررسی و کنترل همخوانی مفاهیم با کدهای استخراج شده
مرتب نمودن مفاهیم
انتخاب مفاهیم اصلی، سازمان دهنده و فراگیر
ترسیم نقشه (های) مفاهیم
اصلاح و تایید شبکه (ها)
تشریح متن ۵٫ تحلیل شبکه مفاهیم تعریف و نام گذاری مفاهیم
توصیف و توضیح شبکه مفاهیم
ترکیب متن ۶٫ تدوین گزارش تلخیص شبکه مفاهیم و بیان مختصر و صریح مفاهیم
استخراج نمونه های جالب و مورد توجه از داده ها
مرتبط نمودن نتایج تحلیل با سؤال های تحقیق و مبانی نظری
نوشتن گزارش علمی و تخصصی از تحلیل ها

 

باید خاطر نشان نمود که این فرایند سه مرحله ای و رایج، تنها راه انجام تحلیل های کیفی نیست. در اینجا صرفاً به یکی از روش های مختلف تحلیل کیفی اشاره شده که در آن فقط به نحوه انجام تحلیل مفهوم پرداخته می‌شود.و مفاهیم در این فرایند عبارتند از:
مفهوم اصلی: به اساسی ترین و پایین ترین سطح مفاهیم استخراج شده از داده های متنی اطلاق می‌شود. مفهوم اصلی، بیانی در رابطه با یک نکته محوری و مهم است که نقش مهمی در شکل گیری مفاهیم سطح بالاتر ایفا می کند..
مفهوم سازمان دهنده: به یک مفهوم حدوسط اطلاق می شود که مفاهیم اصلی را با توجه به تشابه موضوعی در خوشه های خاصی سازماندهی می کند..
مفهوم فراگیر: به مفاهیم سطح بالاتر اطلاق می شود که مفاهیم استعاری اصلی موجود در متن را به عنوان یک کل در بر می گیرد. (آتراید-استیرلینگ، ۲۰۰۱: ۳۸۸).

شکل ۳-۳) ساختار یک شبکه مفاهیم (آتراید-استیرلینگ، ۲۰۰۱: ۳۸۸)
۲-۵-۳- متاسنتز(فراتحلیل):
متاسنتز شیوه ای است که در آن تحقیقات کیفی در هم تلفیق، شباهت ها و تفاوت های آن با هم مقایسه، یافته های آنها به زبان یکدیگر ترجمه شده و تفسیری نو از مجموعه آنها حاصل می شود. این تفسیر می تواند به توضیح جامعتر پدیده مورد بررسی بیانجامد و یا نظریه های جدیدی را در توضیح پدیده مورد بررسی پدید آورد (رفائی شیرپاک و همکاران، ۱۳۸۹: ۵۱).
دراین پژوهش پس از شناسایی مفاهیم، جهت درک روابط بین عوامل وطراحی الگو، ازروش الگوسازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. لذا دراینجا بصورت مختصر این روش معرفی می گردد..
۱-۲-۵-۳- چگونگی انجام متاسنتز:
نوبلیت و هیر در سال ۱۹۸۸ ، هفت مرحله را برای انجام متاسنتز پیشنهاد کرده اند:

 

 

    1. مرحله اول بر یافتن عنوان تحقیق تکیه دارد. این عنوان باید در حیطه کار محقق بوده و برای انجام متاسنتز ارزش کافی داشته باشد..

 

    1. انتخاب مطالعات واجد شرایط برای ورود به متاسنتز مرحله دوم است. در این مرحله معیارهای ورود و خروج از مطالعه تعیین می گردد..

 

    1. در مرحله سوم مطالعات انتخاب شده و پیدا شده به دقت خوانده و دوباره خوانده می شوند تا مفاهیم کلیدی و مفاهیم آن ها مشخص شود. در این مرحله پژوهشگر باید به جزئیات هر یک از مطالعات انتخاب شده توجه فراوان داشته باشد.

 

  1. در مرحله چهارم محقق ارتباط مطالعات با یکدیگر را مورد توجه و بررسی قرار می دهد. مطالعات می‌توانند از سه جهت با یکدیگر مرتبط باشند:

 

اول اینکه می توانند ترجمه دو طرفه از یکدیگر محسوب شوند. به عبارت دیگر مطالعات به هم شبیه بوده و می توانند مستقیما به زبان یکدیگر ترجمه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *