ایمن ترین خودروها در دنیا رو بشناسید 

ایمن ترین خودروها در دنیا رو بشناسید 

تازگیا نتایج تست تصادف خودروهای برتر دنیا از طرف مؤسسه ی Euro NCAP (یکی از معتبرترین مرکزها آزمون ایمنی خودروها) منتشر شده. فهرست عجیبی که در اون فولکس واگن به عنوان بزرگ ترین خودروساز اروپا درخششی بالا العاده داره. فهرست ایمن ترین خودروها در سال ۲۰۱۷ در حالی با تأخیر به دست رسانه ها رسید که خیلی از کارشناسان و ناظران تصور می کردن حضور ژاپنیا و کره ایای تازه وارد باید پررنگ تر باشه. فهرست جدید حکایت از این داره که تستای جدید یورو انکپ بندازه ای سخت گیرانه و دقیق شده که حتی تویوتا و هیوندای با اون سرمایه گذاریای کلان هم نتوانستن اقبالی واسه حضور در بین ایمن ترین خودروها پیدا کنن. همراه ما باشین تا ایمن ترین خودروهای دنیا رو بهتر بشناسید.

 

کوتاه درباره یورو انکپ

برنامه آزمایش خودروهای جدید اروپایی یا به شکل مخفف Euro NCAP اشاره به مؤسسه ی تحقیقات مربوط به خودرو داره که از سال ۱۹۹۷ واسه بررسی وضعیت ایمنی خودروهای عرضه شده در اتحادیه ی اروپا شروع به کار کرده. ساختار اصلی این سازمان برگرفته از TRL (لابراتوار تحقیقات حمل ونقل) انگلستون بوده. البته گفته می شه NCAP نمونه اروپایی NHTSA (مرکز ملی امنیت بزرگراها) در آمریکا بوده. بعدا اداره راه داری سوئد هم واسه تکمیل این پروژه به بازی اضافه شد. بعد از اون FIA (فدراسیون جهانی اتومبیل رانی) به شکل مشاوره از تجربیات خود واسه بهبود ساز وکارها استفاده کرد. در آخر کمیسیون اروپا بااقتدار از این مؤسسه حمایت کرد و اعتبار قابل قبولی به اون بخشید.

حقیقت اینه که از آخرای ده ۹۰ میلادی که یورو انکپ شکل گرفت، کمتر کسی فکرش رو می کرد که این مؤسسه تبدیل به یک منبع و بهتر بگیم یک استاندارد منحصربه فرد واسه سطح ایمنی خودروها شه. حالا اگه خودروسازی ادعای ساخت یک محصول ایمن رو مطرح کنه، مشتریان به دنبال پخش کارنامه ی نمرات اون از طرف انکپن.

آزمون تصادف در مؤسسه ی انکپ در چند بخش انجام می شه؛ برخورد از جلو، برخورد از کنار و برخورد با عابر. نتایج حاصله طبق میزان آسیبی که به عروسکای آزمایشی وارد می شه، به شکل چند ستاره منتشر می شن. ۵ ستاره به معنی بالاترین کیفیته. تجربه نشون داده خودروهایی که ۳ ستاره یا کمتر دارن در بازار اروپا به عنوان خودروی ایمن شناخته نمی شن.

چند سالی که از روش ارزش گذاری طبق ستاره گذشت، کارشناسان انکپ فهمیدن اختصاص چند ستاره نمیتونه وضعیت ایمنی خودرو رو به طور دقیق مشخص کنه. همین بود که علاوه بر نظام سنتی ستارها، سیستم امتیازدهی طبق اعداد هم به مراحل ی آزمون اضافه شد. حالا دیگر بعد از ضربه های وارده به بدنه ی خودرو، میزان سلامت راننده، سرنشین، کودک، عابر و وضعیت کارایی سیستمای امنیتی و هشداردهنده هم آزمایش می شه.

مطلب مرتبط :   اینترنت چه تاثیری روی مغز شما می ذاره "

تست برخورد ستون

تست برخورد جانبی

تست برخورد از جلو

تست برخورد با عابر

در تست ضربه از جلو، خودرو با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت به مانع ثابتی برخورد می کنه. در تست برخورد از کنار، خودرو سرعتی برابر ۵۰ کیلومتر در ساعت داره. در آخر در تست برخورد با عابر سرعت خودرو باید ۴۰ کیلومتر در ساعت باشه.

کلاس: سدان فول اندازه

فولکس واگن Arteon

یکی از جدیدترین اجناس سبد فولکس واگن آلمان، فست بک زیباییه به اسم «آرتون». خودرویی که به گفته شرکت به عنوان جانشین مدل CC روی کار اومده. با این حال مثل اینکه این سدان حال و هوایی مثل «پاسات» داره. آرتون دارای یک پیشرانه ی ۲ لیتری توربوشارژ با قدرتی برابر ۲۶۸ اسب بخاره. به لطف این خروجی عالی و در نظر گرفتن یک جعبه دنده ۸ سرعته، شتاب صفر تا صد اون فقط ۵٫۸ ثانیه ثبت شده. همین پیشرانه می تونه شاسی ۱۶۵۰ کیلوگرمی اونو به سرعتِ پایانیِ ۲۵۰ کیلومتر در ساعت برسونه. آرتون در بازارهای جهانی قیمتی برابر ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار داره.

کلاس: شاسی بلند فول اندازه

ولوو XC60

حضور اجناس بزرگ ترین خودروساز سوئد در فهرست ایمن ترینا، دیگر تکراری شده. این افتخار دیگریه واسه جدیدترین شاسی بلند لوکس این شرکت یعنی ایکس سی۶۰ که اقبالی جهانی واسه خود دست وپا کرده. کراس اوور زیبای ولوو مجهز به یک پیشرانه ی ۲ لیتری توربوشارژ به قدرت ۲۴۷ اسب بخار با ۳۵۰ نیوتن متر گشتاوره. این خودرو برحسب انتخاب مشتری می تونه مجهز به جعبه دنده ۶ سرعته ی دستی یا ۸ سرعته ی اتوماتیک باشه. پارسال ی میلادی آمار فروش تموم نسخه های بنزینی، دیزلی و هیبریدی این شاسی بلند به حدود ۱۸۵ هزار دستگاه رسیده بود. با نگاهی کوتاه میشه فهمید که ایکس سی ۶۰ یکی از بهترین سیستمای هشداردهنده رو داره.

کلاس: کراس اوور

فولکس واگن T-Roc

آلمانیا واسه رقابت با نیسان جوک، اوپل موکا، پژو ۲۰۰۸، داچیا داستر و هیوندا کونا نیاز به یک کراس اوور جمع وجور داشتن. خودرویی که قبلا در بین اجناس شون دیده نمی شد. به همین خاطره که این محصول رو میشه جدیدترین شاسی بلند فولکس واگن نامید. خودرویی با طراحی منطقی که شرکت اونو در کارخانه پرتغال خود می سازه تا هزینه های اونو کاهش بده. تی-راک دارای یک پیشرانه ی سبک ۱٫۵ لیتری توربوشارژ با قدرتی برابر ۱۵۰ اسب بخاره. عجیب اونکه با همین خروجی می تونه صفر تا صد رو در ۸٫۴ ثانیه طی کنه و به سرعت ۲۰۴ کیلومتر در ساعت برسه. آلمانیا واسه این بچه خود از یک جعبه دنده ۷ سرعته استفاده می کنن.

مطلب مرتبط :   ارتباط بین نیمکره های مغز و هیجان

کلاس: خودروی کوچیک شهری

فولکس واگن Polo

سومین حضور فولکس در این فهرست حرفای خیلی رو با خود داره. پولو که همیشه کابوسی واسه آئودی A1 و سئات Ibiza به حساب می اومده، با اینکه یک هاچ بک نه خیلی بزرگه ولی تونسته نظرات سخت گیر مهندسان یورو انکپ رو هم جلب کنه. ششمین نسل از این خودروی کهنه کار یک سالی می شه که به بازار اومده. فولکس واسه اون ۱۴ رنگ بیرونی و ۱۷ طرح تودوزی در نظر گرفته. یکی از پرفروش ترین ویرایشای پولو، نمونه اسپرت GTI اینه که به لطف یک پیشرانه ی ۲ لیتری توربو می تونه ۱۹۷ اسب بخار نیرو تولید کنه. این قدرت در کنار جعبه دنده مسابقه ای ۶ سرعته ی دستی می تونه خودرو رو طی ۶٫۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسونه.

کلاس: شاسی بلند کوچیک

اوپل CrossLand X

بعد از خریداری شدن شرکت اوپل به وسیله گروه PSA (پژو-سیتروئن) این اولین محصول مشترک آلمانیا و فرانسویا بوده. کراس لند ایکس که روی پلت فرم پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 پیکاسو اجرا شده، مهندسیِ آلمانی رو با هنر فرانسوی گره زده. یک شاسی بلند اندازه کوچیک که درون سینه ی خود پیشرانه ی آسون ی ۱٫۶ لیتری با قدرتی ۱۲۰ اسب بخاری داره. اوپل حتی واسه بازارهای در حال پیشرفت نمونه گازسوز LPG اونو هم عرضه کرده. خیلی بر این باورند که کراس لند ایکس جانشین مدل مریوا بوده. هرچه هست این محصول چشم نواز با وزن ۱٫۳ تنی خود و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک لذت سواری ارزون قیمت با یک خودروی آلمانی رو فراهم کرده.

کلاس: خودروی خانوادگی بزرگ

سوبارو XV

این خودرو چیزیه که خود سوبارو به اون شاسی بلند می گه ولی یک استیشن خانوادگیه. محصولی که میشه چشم بسته به اون اطمینان داشت. چراکه زیرساخت اون به وسیله مدل موفق Impreza تأمین شده. ایکس اون که سال ۲۰۱۱ رونمایی شد تا به امروز تغییرات کمی رو تجربه کرده. این رو بذارین به حساب محبوبیت طراحی اش. ژاپنیا واسه این خودرو از یک پیشرانه ی ۲ لیتری باکسر (خوابیده) استفاده کردن. ۱۵۰ اسب بخار نیرو و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور واسه یک خودرو شهری بزرگ مناسبه. برسی به سرعت پایانی ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و ثبت رکورد صفر تا صد ۹٫۳ ثانیه ای در این کلاس بالا العاده.



دیدگاهتان را بنویسید