اینفلوئنسر مارکتینگ چیه و چیجوری میشه اون رو به شکل مؤثری به کار گرفت؟ "

اینفلوئنسر مارکتینگ چیه و چیجوری میشه اونو به شکل مؤثری به کار گرفت؟ “

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) روش جدیدی نیس و سالیان ساله که استفاده کرده می شه. این موضوع به یکی از موضوعات داغ بازاریابان تبدیل شده. شایدً دلیلش اینه که بازاریابی سنتی گران و ناکارآمده و اینفلوئنسر مارکتینگ می تونه جانشین مناسبی باشه. مهم تر از اون اینکه مصرف کنندگان علاقه ندارن مورد هجمه قرار بگیرن و پیامای تبلیغاتی هر روز بیشتر از قبل بی اعتبار می شن. طبق نتایج تحقیقات، افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال پذیرش پیشنهاد از طرف یک اینفلوئنسر رو ترجیح میدن، چون بیشتر تصمیمات خرید با پیشنهادای دهن به دهن هدایت می شن.

خیلی از شرکتا اینفلوئنسر مارکتینگ رو به عنوان محور بازاریابی و فعالیتای روابط عمومی خود استفاده می کنن. طوری که اینفلوئنسر مارکتینگ به راه حل اصلی و استاندارد روابط عمومی و بازاریابی تبدیل شده. با پیامای معتبری که افراد مشهور در رسانه های اجتماعی خود منتشر می کنن، برندها می تونن به طور زیادی توانایی دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان رو داشته باشن. در این مقاله با اینفلوئنسر، روشای همکاری با اونا و اصولی که در اینفلوئنسرینگ باید رعات کنین، آشنا می شید.

 

اینفلوئنسر کیست؟

یکی از بزرگ ترین خیالات غلط درباره اینفلوئنسرها اینه که اونا افرادین که در رسانه های اجتماعی بزرگ دنبال کنندهای زیادی دارن، درحالی که اینفلوئنسر کسیه که قدرت و توانایی تأثیرگذاری بر درک و نگاه بقیه رو داره یا می تونه اونا رو بنجام کاری متفاوت تشویق کنه. اینفلوئنسر در بازاریابی، کسیه که بقیه رو تشویق می کنه تا ازتون خرید کنن. اون چیجوری این کار رو انجام می ده؟ اینفلوئنسر باید ترکیبی از این سه ویژگی اصلی رو داشته باشه: توانایی دسترسی (reach)، اعتبار زمینه ای (contextual credibility) و هنر فروشندگی (salesmanship). هر چه این عوامل بیشتر باشن، نفوذ پنهون فرد هم بیشتره.

  1. توانایی دسترسی: توانایی اونا در پیام رسانی به دسته بزرگی از آدما. توانایی دسترسی امر مهمیه، اما کافی نیس. افرادی با توانایی دسترسی کم اما اعتبار و هنر فروشندگی بالا به عنوان اینفلوئنسرهای کوچیک (micro influencer) نامیده می شن.
  2. اعتبار زمینه ای: سطح اعتمادی که مخاطب طبق علم و تخصص اینفلوئنسر درباره موضوعی خاص کسب می کنه. مثلا سرآشپزی مشهور دارای اعتبار بالا در معرفی غذاه، اما در سیاست اعتبار کمی داره.
  3. هنر فروشندگی: مثل اینکه، بعضی افراد قدرت بالا العاده ای در قانع کردن بقیه دارن. اونا توانایی این رو دارن که با روشای متقاعدکننده ای توضیح دن، پیامای روشنی رو بگن و دیدگاه هاشون رو با اعتماد به نفس ارائه دن.

روشای همکاری و فعالیت با اینفلوئنسرها

آسون ترین راه همکاری با اینفلوئنسرها پرداخت پول به آنانه. بازاریابان زمان زیادیه که از آدما مشهور در تبلیغات خود بهره می گیرن. مشتریان، بازیگر یا ورزشکاری رو که واسه معرفی و تبلیغ کالا، پول دریافت کرده می شناسن. بازاریابان، اعتبار و معروفیت اینفلوئنسرها رو واسه فروش کالا به کار می برن. این روش، راهکاریه که اونو معرفی نامه ای از طرف شخص مشهور می گیم.

مطلب مرتبط :   نکته های سلامت روانی - بخش اول

روش دیگر کار با اینفلوئنسرها بهره بردن از توانایی دسترسی آنهاست. این، دلیل اجرا اینفلوئنسر مارکتینگ از طرف بیشتر بازاریابان امروزیه. اونا در جست وجوی فردی با فالورهای اینستاگرامی زیادن تا اونو واسه تبلیغ کالا تشویق کنن. این روش حمایتی نامیده می شه.

اصولی که باید در اینفلوئنسر مارکتینگ رعایت کنیم

اینفلوئنسر مارکتینگ باید رو راست و قابل اعتماد باشه. اینفلوئنسر درباره محصول صحبت می کنه، نه به این خاطر که واسه تبلیغ اون پول دریافت می آروم، بلکه به خاطر این که اون محصول رو دوست داره و اونو مفید می دونه. پس اینفلوئنسر مارکتینگ زمان می بره و باید شفاف و رو راست باشه. اینفلوئنسر درباره خوبی و بدی جنساتون صحبت می کنن. اما اونا این کار رو به روشی انجام میدن که خیلی قابل اعتمادتر و مفیدتر از هر تبلیغی باشه.

زمانی که کار به درستی انجام شد، اینفلوئنسر مارکتینگ تقویت کننده هستش: این نوع بازاریابی توانایی دسترسی، اعتبار و هنر فروشندگی جامعه اینفلوئنسرها رو به کار میگیره تا از کالای شما در برابر مشتری حمایت کنه و نتیجه اون آگاهی، بهبود درک و اقدام به خرید به وسیله مشتری هستش.

چیجوری اینفلوئنسر مارکتینگ موفق بسازیم؟

۱. اهداف خود رو مشخص کنین

شما واسنجام اینفلوئنسر مارکتینگ موفق باید گروه مخاطبان هدف خود رو شناسایی کنین و شاخصای کلیدی کارکرد (Key Performance Indicator) رو مشخص کنین.

۲. کانالای رسانه اجتماعی خود رو به دید هدفمند انتخاب کنین

انتخاب رسانه مناسب، به اهداف تون بستگی داره. کانالای رسانه اجتماعی رو بسته به گروه خاص مشتریان که در جست وجوی اونا هستین و نوع کارا لازم واسنجام دادن انتخاب کنین. کانالای رسانه اجتماعی مختلف، امکانات متفاوتی رو در اختیار شما قرار میدن. فعالیت بازاریابی مثل در فیس بوک نتیجه مشابهی در توییتر، اینستاگرام، پینترست و… نخواهد داشت.

۳. اینفلوئنسر معتبری به عنوان سفیر خود پیدا کنین

اینفلوئنسری کنتخاب می کنین، درباره شرکت شما سخن خواهد گفت و سفیر برندتون هستش. پس قبل اینکه کار رو با فردی شروع کنین، از خود بپرسید: « این فرد بهترین فرد واسه معرفی شرکت منه؟» قبل از شروع کار باید تحقیق دقیقی درباره اینفلوئنسر انجام بدین. بعضی ایده های تحقیقی قبل از شروع کار با اینفلوئنسر پنهون به توضیح زیره:

  • همه پروفایلای رسانه اجتماعی اونو مشاهده کنین.
  • مطمئن شید که اونا درباره موضوعاتی بحث نمی کنن که به ارزش اجناس یا خدمات شما آسیب وارد کنه.
  • مطئمن شید که اونا مؤدبن، مطالب رو فصیح میگن و مطالبی رو می نویسند که خوب درباره اونا تحقیق کردن.

سعی کنین کنتخاب خود رو به تعداد فالورهای اینفلوئنسر پنهون منوط نکنین. اینفلوئنسرهای کوچیک رو هم بررسی کنین. اونا به شما این امکان رو می ده که به جای پرداخت هزینه زیادی واسه یک اینفلوئنسر، فعالیت طولانی تر رو بنجام برسونین و یا به شما این شانس رو میدن که تعدادی اینفلوئنسر رو هم زمان به کار ببرین.

مطلب مرتبط :   نمونه جشنواره تجارب برتر تربیتی | کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی 97-98

اینفلوئنسرتون باید با پیامای برندتون موافق و منطبق باشه، مخاطبان اختصاصی داشته باشه و قادر باشه با شما سریع و خلاصه رابطه برقرار کنه. درنظر داشته باشین که یک ساختار تبلیغاتی با نام دهن پرکن مشهور واسه پیشنهاد به خرید اجناس خود ایجاد نکنین. به جای بیان مطالب درباره منافعی که مخاطب تون از خرید کالا یا استفاده از خدمات شما به دست میاره، مطمئن شید که اینفلوئنسرتون واسه اینکه محصول تون رو به خریداران روشن و مناسب نشون بده، مطالب دست اولی ارائه می کنه.

۴. واسه فعالیت خود برنامه پخش طراحی کنین

واسه اطمینان از اینکه فعالیتای اینفلوئنسرتون مؤثره و نتیجه مثبتی داره، نیازه همه صفحات رسانه اجتماعی خود رو نظم و سعی هاتون رو با دیگر فعالیتای تبلیغاتی خود هم موافق کنین، مثلا رویدادها، پستا، تصاویر، ویدئوها، همه از یک الگوی برابر پیروی کنن. ایجاد راه حل بازاریابی دور فعالیت بازاریابی اینفلوئنسر به شما کمک می کنن تا مخاطبان خود رو به راه فروش خود هدایت کنین.

۵. محتوا رو قبل از پخش بازبینی کنین

قبل از پخش هر مطلبی باید مطمئن شید که محتوای منتشرشده با شرایط فعالیت و روشای هدفمند تبلیغاتی تون هم راستاه. باوجوداین حقیقت که شما باید به خلاقیت اینفلوئنسرتون قدرت انعطاف بدین، توجه به این نکته حیاتیه که باید همه مطالب، تصاویر و موارد ضبط شده رو قبل از پخش بازبینی کنین.

۶. نتایج و نتیجه های کار خود رو اندازه گیری کنین

شما مثل فعالیتای بازاریابی دیگر، باید مطمئن شید که فعالیت اینفلوئنسرتون در بهترین سطح ظرفیت اون انجام میگیره یا نه. به شاخصای کلیدی کارکرد که در زمان تعیین راه حل فعالیت خود تعیین کردین، نگاهی بندازین و به سؤالات زیر جواب بدین:

  • شما پیشرفتی داشتین؟
  • از مخاطبان خود چه چیزی یاد گرفتین؟
  • چه مطالبی بهترین نتایج رو داشته؟
  • چه مطالبی ضعیف بودن؟

اینجا پنج نکته مهم واسه موفقیت فعالیت اینفلوئنسر مارکتینگ بیان شده:

  • استفاده از هشتگای در رابطه
  • نظم بودجه فعالیت واسه اجرا بیشتر از یک اینفلوئنسر
  • به اشتراک گذاری مطالب اینفلوئنسرتون
  • صحبت همیشگی درباره قیمت
  • مطمئن شید که قرارداد شما شامل دوره وقتیه که اینفلوئنسرتون با شما کار می کنن.

با اجرا پیشنهادای بالا، شما توانایی رابطه عمیق تر رو با مخاطبان تون دارین و هم به شما کمک می کنن تا برند خود رو گسترش بدین، باخبر شدن از محصول و خدمات خود رو کامل کنین و با مخاطبان خود با روشی صمیمی تر و قانع کننده تر صحبت کنین.




دیدگاهتان را بنویسید