سرویس گالری گردی ما هر هفته نگاهی داره به جدید ترین رویدادهای در حال برگزاری نگارخانهای پایتخت تا از چند و چون برنامه های فرهنگی و هنری جور واجور این ظرفیتای گردشگری شهری خبردار شیم.

حالا که به روزای پایانی دومین ماه فصل خزان نزدیک میشیم، گشت زدنای آخر هفته ای در نگارخانهای پایتخت، فرصت خوبیه تا با نتیجه های هنری هنرمندان جوون و پیشکسوت این کلان شهر آشنا شیم.

با ما در بسته خبری این هفته همراه باشین.

گالری ۲۶ با اسطوره های امروزی اومد

جدیدترین برنامه این روزای گالری ۲۶ که در هفته های پیش هم در گالری گردی ما معرفی کردیم، به نمایش آثار نقاشی ولی محمدی، نقاش جوون تهرانی اختصاص یافته که تابلوهای خود رو تا چهارم آذر ماه در برابر دید علاقمندان به فوت وفن آبرنگ قرار میده.

ایشون در بیانیه ای که واسه این نمایشگاه جفت و جور کرده میگه:

هنر بالاتر از باورهای فردی و اجتماعیه. نقاشی ناگفته های نقاشه، خوشیا و ناخوشیای زندگی به شکل رنگ و فرم تجلی پیدا می کنه.
واسه من که سالهاست نقاشی میکنم، فیگور و پرتره آدمها در رابطه باخودم و زندگی ام، همیشه الهام بخش قسمت خیلی از نقاشی ام هستن.

رابطه ای که به شکل شکل و رنگ در چهارچوب بوم یا طرحی روی کاغذ خودشو رو می کنه.
آدمهای زندگی ام اسطوره های زندگی من هستن. اسطوره عشق ،تنهایی، صبر، تنهایی، خشم و… اسطوره هایی که تو یه اون با آب-مرکبی روی کاغذ بدون هیچ توضیحی رو و باهم رابطه تصویری برقرار می کنن و شکل تازه ای از زندگی رو واسه من نمایش میدن.

اسطوره های زندگی امروزی من، اسطوره های امروزی

گالری ۲۶ در فرمانیه شرقی، خیابون سلمان پور ظهیر، شماره ۲۶ واحد ۲ قرار داره و در این نشانی در دسترسه.

راز جنگل به گالری نک اومد

نمایشگاه تکی مجسمه سازی نوید رسولی تا ۴ آذر ماه در نگارخانه نک در برابر دید علاقمندان قرار گرفته. عاشقان مجسمه، می تونن پاییز گردی آبان ماهی خود رو در این نگارخانه سپری کنن.

 

آقای رسولی درباره نمایش آثارش میگه:

 

راز جنگل، قصه‌ی جهان موهومِ ساخته و پرداخته‌ی هنرمند رو با بازیگوشی حکایت می‌کنه. در راز جنگل روایت و تصویر همزمان با هم خلق می‌شن، به هم تنه می‌زنند و همدیگه رو پیش می‌رانن.

اهالی این جنگل از مهم‌ترین تا بی ارزش‌ترین‌شون، می‌زایند و زاده می‌شن، رشد می‌کنن، می‌میرن و می‌میرانند. خوب و بد، خیر و شر، جنگ و صلح، بیریخت و قشنگتر، خاص و معمولی همه و همه در این بازی، معنا و نشونه‌ی خود رو دارن.

راز جنگل پر از وانموده‌هایی ا‌ست که واسطه مفاهیم و روابط و رفتارها می‌شن. داستانهای خیال‌انگیز جنگل گاه کوتاه و منقطع، و گاه همیشگی و دنباله‌داره. و تنها قطعیت درآن اینه که بازی بازم ادامه می‌یابد.

واسه مشاهده این آثار باحال به نگارخانه نک به نشانی بزگراه مدرس شمال، خیابون ظهر،‌خیابون تخارستان، انتهای رسیدن، کوی سینا شماره ۷ مراجعه کنین. نک رو در این نشانی دنبال کنین.

گالری هما، میزبان آهو حامدی شد

آهو حامدی، هنرمند جوون و فعال کشور که آثارش در نمایشگاه های بین المللی زیادی به نمایش گذاشته شده، تازگیاً با نمایشگاهی با عنوان “شفافیت در قلب شروع می شه”، به نگارخانه هما اومده و آثارش تا سوم آذر در برابر دید علاقمندان قرار داره.

اون راه پیچیده ای از به کار گیری مدیومای هنری رو پیش سرگذاشته س . به کار گیری مواد و مصالح جدید در هنر عموماً تلاشی در پیدا کردن رابطه بین زیبایی شناسی و تجدده منتها در هنر آهو حامدی کشف ظرفیتای چشمی به واسطه پلکسی گلس نه فقط تاکیدی بر این رابطه نیس که برعکس نمایش ابعاد عاطفی هنرمند رو عریان می کنه .

آهو حامدی در بیانیه نمایشگاه گفته  است: «من با چشم قلبم به بیرون نگاه می کنم و حال چیزی که مشاهده می کنین ، عبور وقایع دور و بر از صافی ادراکات و احساساتمه که اینجور مختصاتی رو بوجود آورده در این جهان رویایی ، همه چیزها اونقدر روشن و شفاف هستن که مانع دیده شدن هیچی پس و پشت خود نیستن.»

نگارخانه هما، در خیابون کریم خان زند، خیابون سنایی، کوی چهارم غربی، شماره ۸ قرار داره و پرتال اونم در این لینک در دسترس علاقمندان قرار داره.

کارسینوما به گالری طراحان آزاد اومد

گالری طراحان آزاد این روزا میزبان نتیجه های هنری صالح نفیسیه که در نمایشگاهی با عنوان CARCINOMA، تا سوم آذر ۹۵ در برابر دید علاقمندان قرار داره.

کارسینوما واژه‌‌ای لاتینه. واژه‌ی باستانی، بعدتر تبدیل شد انگار از «کَنسر». کارسینوما یعنی بلعنده. واژه‌های باستانی، می‌دانی، درست و دقیق‌ان و هم‌حجمِ معنایی هستن که دارن.

اعراب هم به پیروی از طبِّ بقراطی، نامِ جونورِ بلعنده رو به مریضی دادن و خرچنگِ به جونِ تن افتاده رو «سرطان» خوندن. اما کلمات چقدر اعتبار دارن؟ وقتی بلعنده همه چیز رو نم‌نم می‌خورد، تنِ بلندبالا رو می‌بلعد و پوستی فرتوت و خالی پس می‌دهد؟ اونجا دیگه سکوت حاکمه. سکوت مطلق.

هیچ کلمه‌ای کار نمی‌کنه. تماشای این رنج در سکوت، پروژه‌ی کارسینوما رو ذره‌ذره پیش برد. عکس‌ها بدون تصمیم قبلی و بدونِ اون که دورنمای ارائه در عکاسی اثر داشته باشه؛ و فقط واسه ثبت فراموشی ورداشته شدن. و جعبه‌ها و قاب‌ها به مرور، و از سر تخلیه‌‌‌ی ذهن در وسایل ساخته شدن.

ً نمی تونستم از زاویه خودِ آدمِ سرطان زده درد رو بو بکشم، و در آخر روایت کنم. در نتیجه روایتِ من در این مجموعه روایتِ یه ناظرِ کلافه س که به ترجمانِ احساسات و فکرا مبهم پرداخته. و آونگ وار درد رو ازدور می بینه و به اون نزدیک می شه، باز دور می شه و و نمی تونه به جهانش وارد شه و آویزون میانِ دو تَن در رفت و اومد بوده.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به سایت اینترنتی نگارخانه در این لینک مراجعه کنین.

گالری دستان+۲ با یازده اومد

گالری دستان، این روزا میزبان نمایش نتیجه های هنری میمی امینی با عنوان یازده س. نمایش آثار این هنرمند جوون که از ۲۱ آبان شروع شده تا ۱۲ آذرماه ادامه داره.
این اولین نمایشگاه تکی میمی امینی در این نگارخانه هستش.

آثار اون تا حالا در بیشتر از ده نمایشگاه تکی درایران، ایتالیا و لبنان و ده‌ها نمایشگاه گروهی به‌نمایش درآمده‌ان. مریم (میمی) امینی (م. ۱۳۵۶، اصفهان) با آثاری که «رابطه کمی با واقعیت دارن» شناخته می‌شه. اون در طول سال‌ها کار در بخش‌های طراحی، نقاشی و کلاژ، آثاری خلق کرده که از تجاری ‌شدن دوری کرده‌ان، اما فرم‌ها و دیالوگ‌هایی جدید می‌سازند.

به گزارش گالری اینفو، این هنرمند در آثارش معمولاً به خیال گرایش داره، اما عناصر فیگوراتیو و «زندگی‌های» جداگونه هم در آثار اون دیده می‌شن. علی نصیر، نقاش مشهور ایرونی، میمی امینی رو «هنرمندی غیرمعمولی و منحصربه‌فرد» توصیف می‌کنه و می‌نویسد:

«اون در آثارش تضادها رو در آرایشی آنارشیستی حل می‌کنه، و تماشاگر بعد از تحریک و اثر شوک اولیه‌ی این آثار، بدون این دست اون دست کردن درگیر گفتگو انتقادی آن می‌شه. آثار امینی با بازی گوشی به نظر می‌آیند…»

می تونیم بگیم، «یازده (۱۱)» یه چیدمان براساس دو اثر «ترکیب مواد و برش روی بوم» است. این دو اثر که در طول یه سال گذشته خلق شده‌ان در فضای گالری روبه‌روی هم قرار گرفته‌ان و گفتمانی میان کنتراست آثار، و هم‌اینجور «متن رهایی‌بخشِ» زبونِ سمبلیک و راهی ساخته‌شده از یکدست‌ی بوم، به‌وجود آورده‌ان.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نکاتی جالب و باورنکردنی در مورد موش ها که شاید نمی دانستید

واسه مشاهده آثار باحال خانوم امینی به این سایت مراجعه کنین.

پاییز به پروژه های آران اومد

نگارخانه پروژه های آران، این روزا میزبان نمایش آثار بهداد لاهوتیه که که نتیجه های خود رو تا ۱۵ آذر ماه در نگارخانه آران در برابر دید علاقمندان قرار میده.

بهداد لاهوتی در چهارمین نمایشگاه تکی خود در گالری آران، معنا و نظم مجسمه سازی رو به رقابت میکشه. هنرمند مصره که این آثار تعیین کننده و یا ظاهری نیستن همزمان بازنمایانه و یا آموزنده هم در واقع به حساب .

این قطعات که به نظر می رسه از نوار نقاله کارخانه خارج شدن، کارکرد خود رو از دست دادن و تنها زیبائی طبیعی شون برجسته تر شده طی قرون متمادی آدما با هراسی که از طبیعت داشتن به کنترل و تنظیم اون پرداخته ان و همزمان اون چیزی که نیاز داشتن رو از بطن طبیعت ورداشته ان.

هنرمند با انتخاب اشکال ارگانیک و با بزرگ کردن و رنگ آمیزی تند که بخشی از رنگهای زندگی مدرن هستن، “قلمرو طبیعی” خود رو به وجود آورده؛ تولید شده از توده مواد برابر مصنوعی واسه مصرف در جوامع تکنولوژیک امروز.

واسه مشاهده این آثار باحال به این لینک مراجعه کنین.

Remove با گالری ویستا اومد

عاشقان نقاشی، پاییز گردیای آخر هفته ای رو به تماشای نمایشگاه نقاشیای گندم امیری در نگارخانه ویستا اختصاص بدن که تا سوم آذر ماه در برابر دید علاقمندان قرار داره.

گالری ویستا در خیابون مطهری، خیابون میرعماد، کوی دوازدهم، شماره ۱۱ در دسترسه. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این پرتال مراجعه کنین.

نگارخانه ماه مهر

نگارخانه موسسه ماه مهر، این روزا میزبان نمایش آثار گارنیک درهاکوپیانه که آثار ایشون رو تا ۱۹ آذر ماه در برابر دید علاقمندان قرار میده.

این نمایشگاه، به بازخوانی هنر مدرن ایران می پردازه و در واقع پروژه مشترکی بین نگارخانهای ماه مهر و آریا اعلام شده.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این لینک مراجعه کنین.

فیزیکالتی به نگارخانه دلگشا اومد

نگارخانه دلگشا این روزا میزبان نمایش آثار فرخ نورونیه که نقاشیای خود رو تا ۱۶ آذر ماه در برابر دید عاشقان هنر نقاشی قرار میده.

نگارخانه راه ابریشم با نمایشگاه عکس ایران و اسپانیا

نگارخانه راه ابریشم این روزا میزبان نمایش عکسی با عنوان: “نگاه های هم جهت: ایران و اپسانیا-عکاسای در آینه “ است. این نمایشگاه تا ۹ آذر ماه در برابر دید عاشقان هنر مستند نگاری قرار داره.

در این نمایشگاه، آثار: سوله داد کوردوبا – شادی قدیریان / کریستینا گارسیا رودرو – هنگامه گلستان / آمپارو گاریدو – رعنا جوادی / ایزابل مونیوز – گوهر دشتی / مایته ویتا – غزاله هدایت / مارایا زارازوا – نیوشا توکلیان ارائه شده.

انجمن فرهنگی مدیترانه غربی با همکاری آژانس اسپانیایی بین المللی و پیشرفت، بنیاد اسپانیایی سه فرهنگ ، سفارت اسپانیا، دانشگاه علامه طباطبایی و گالری راه ابریشم، نمایشگاه گروهی عکس شامل آثار دوازده نفر از بانوان عکاس مشهور و برجسته اسپانیایی رو بر پا کرده.

نمایشگاه فوق جمعه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۵ در گالری راه ابریشم – پارک لاله گشایش شد.
مجموعه‌ی آثار نامبرده اول اسفند ماه سال گذشته در مادرید به نمایش در اومده و الان تو تهران اونو میبینیم.

این مجموعه به وسیله خانوم سارا فرناندز دمویا و آقای سانتیاگو اولمو بر مبنای قرابت‌هایی حیرت‌انگیز که بین آثار هنرمندان دو کشور هست گرد هم اومده.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این لینک مراجعه کنین.

فرهنگسرای ارسباران

این روزا در فرهنگسرای ارسباران، نمایشگاه عکس اون طرف برگها تا سوم آذر ماه در برابر دید بازدید کنندگان قرار داره.

نمایشگاه عکس”اون طرف برگا” با نگاه فرمالیستی به طبیعت ۲۱ آبان تا ۲ آذر در فرهنگ سرای ارسباران گشایش پیدا میکنه.

به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، این نمایشگاه با تجربه ای متفاوت در ثبت تصاویر طبیعت وفضایی رویاگونه به وسیله شهرزاد محبوبیان علم آموخته رشته رابطه تصویری با ۲۰ فریم ۵۰*۷۰ واسه بازدید عموم ازساعت ۱۳ تا ۱۹ در این فرهنگ سرا دایراست.

ایجاد ارتباطی رویاگونه بین فرم و واقعیت، ترتیب بین طبیعت و آدم امروزی، نگاه فرمالیستی به طبیعت، نگاه خلاقانه به همراه تجربه هنر نقاشی از شاخصهای آثار ارائه شده در این نمایشگاهه.

فرهنگسرای ارسباران، ضلع شمالی پل سیدخندان تهرانه.

نگارخانه شمس

نگارخانه شمس تا ۲۱ آذر ماه، میزبان نمایش آثار تعدادی از هنرمندان جوون پایتخته.

با آثاری از: شهریار آریافر، شهریار اسدی، امیرحسین امیرجلالی، امیر انصاریان، یاسمن بازارگان، بصیرا بلبلی، بهرام دبیری، مریم رحمانی، مریم سالور، محمدعلی سجادی، عربعلی شروه، حامد بالاترین جایگاه ارحامی، علیرضا ظریف، سیامک عزمی، ناصر عزیزی، جلال الدین مشمولی، زینب موحد، سحر موسوی، مهدی نبوی، بهنام ولدوند و عادل یونسی.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این لینک مراجعه کنین.

نگارخانه شمس در پاسداران شمالی، ضلع غربی فرهنگسرای نیاوران قرار داره.

نگارخانه والی

نگارخانه والی این روزا نمایشگاه نقاشی آثار همایون موسوی  با موضوع بی برگی رو تا ۵ آذر در برابر دید پاییز گرده های عاشق نقاشی قرار داده.

گالری هرندی

گالری هرندی این روزا میزبان نمایش آثار نقاشیای جذاب هدی درودیانه.

این نمایشگاه که «آره‌نا» اسمشه، مجموعه‌ای از نقاشی‌های درودیان با درون‌مایه‌ی نسبت بین آدم و حیوانه. در استیتمنت این نمایشگاه اومده: «تماشا کردن لذتی دیرین و همیشه همراه با بشره.”

موضوع این مجموعه نقاشی‌ام آدم‌ها و حیواناتی هستن محاصره‌شده در فضایی که بستر و صحنه‌ایه واسه تماشاچی بودن‌شون. دیر وقتیه که هر اتفاق تازه وقتیه فقط واسه ایجاد یه تصویر تازه.

در آخر و به دنبال زیادی تصاویر روزمره‌مون کاری واسه‌مون باقی نمی‌موند به‌جز منفعلانه و با لذت نگاه کردن؛ گویی که نگاه کردن تنها عکس‌العملیه که در جواب به اتفاقات در ما شکل می‌گیرد. فضای نقاشی‌ام چون «آره‌نا»یی امروزی‌ است در جغرافیایی معاصر. صحنه‌ای‌ست که به آدم‌ها و حیواناتش فرصتی می‌دهد تا در گوشه و کنارش آروم و خاموش و پشیمون راهی واسه تماشا پیدا کنن.

نمایشگاه این هنرمند که تا کنون آثارش در چند نمایشگاه گروهی روی دیوار گالری‌ها رفته، از ۲۸ آبان تا ۱۳ آذرماه هر روز (به‌جز روزای تعطیل) در گالری مریم فصیحی هرندی به نشانی دروس، خیابون وارسته، کوچه مشایخی، شماره ۱۱ میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی میشه.

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه آثار هنرمندان مدرن ایران و عرب در موزه هنرهای معاصر تهران گشایش شد.
آثار هنرمندان ایرونی این نمایشگاه از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران انتخاب شده‌ان و آثار هنر دوران مدرن عرب با همکاری موزه و بنیاد هنری برجیل به نمایش درمی‌آید.

آثار این نمایشگاه، هنر مدرن ایران وعرب رو در دوره ۵۰ ساله (۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰) نمایندگی می‌کنن. نمایشگاه هنر مدرن ایران و عرب با عنوان «دریای آونگان» با ۴۰ اثر ایرونی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، ۴۰ اثر هنر مدرن عرب و شش اثر از هنرمندان فلسطین برگزار شده و تا سوم دی‌ماه ادامه داره.