اگه تصور می کنین رفتن به دندانپزشک فقط واسه امتحان وضعیت دهن و دندون تون خوبه سخت از مرحله پرتین چون که با خوندن این نوشته می فهمین که چیجوری نگاه عمیق یه دندانپزشک به دهن و دنداناتون می تونه بعضی وقتا از مرگ نجات تون دهد.

چک آپ دندانا می تونه بیشتر از چیزی که تصورش رو می کنین از وضعیت سلامت دهن و دندونای تون خبر دهد

دکتر «گیگی ماینکز»، سخنگوی انجمن دندانپزشکان در مرکز درمانی پتوماک، میگه: “مردم میدونن که ما تنها دندونای شون رو چک می کنیم.
اما در واقع ما تموم بافتای دهن رو نگاه می کنیم.
در واقع ما از بررسی دیابت تا GERD که یه جور مشکل گوارشیه رو مورد بررسی قرار می دیم. در واقع، چیزی که رو که خیلی از پزشکان ممکنه از اونا غافل شده باشن با یه معاینه ساده دندونپزشکی امکان پیدا می کنه.

در این جا به بررسی بیماریایی می پردازیم که دندانپزشک شما می تونه با یه معاینه ساده اونا رو تشخیص بده :

مریضی کرون

طبق آمار بدست اومده در سال ۲۰۱۰ میلادی، از دانشکده پزشکی چارلستون در کالیفرنیای جنوبی، نشون داده شد که بیشتر از ۲۰ درصد از مریضایی که به اختلالاتی چون تورم روده گرفتار هستن، اولین نشونه های اون به صورت ضایعاتی در دهن اونا تشخیص داده می شه.
هم اینکه می تونه نشونه های دیگری از جمله، اسپاسم و شکم روش رو هم به همراه داشته باشه. خانوم ماینکز، در این مورد به زخمای لب و ورمایی در قسمتای داخلی گونه اشاره میکنه که به صورت بخشای سفیدی با هاله قرمز رنگی محاصره شدن. ایشون با دیدن بعضی از نشونه های مریضی کرون واسه بیمارش اشعه ایکس رو تجویز می کنه و از گذشته پزشکی مریض خود و داروهایی احتمالی که اون مصرف می کنه، سئوالاتی می پرسد.

دیابت

دکتر «سَم مورهایم»، از کارشناسان تشخیص بیماریای دهن و دندون «گریت نِک» شهر نیورک، میگه بعضی از نشونه ها چون، خونریزیای لثوی، خشکی لثه ها و دهن و هم دندونای ناپایدار از جمله می تونه از نشونه های دچار شدن به دیابت در بیماران باشه. با اینکه خیلی از این نشونه می تونن به دلیل نبود رعایت بهداشت دهن و دندون باشه، اما اگه دندانپزشک با جویا شدن از محافظتای دهن و دندون، تشخیص داد که بقیه بیماریا هم باید بررسی بشه اون وقت بهتره که آزمایشایی هم انجام شه.
دکتر مورهایم هم در تایید، رابطه بین مریضی دیابت و سلامت دهن و دندون رو بر می شمارد و اشاره میکنه، آدمایی که مراقبت بهتری از دهن و دندونای خود می کنن، معمولا کنترل بهتری هم در اندازه مصرف شکر دارن.

 

سرطان دهن

 

در آمریکا، این نوع سرطان ششمین نوع پرشیوع اون حساب می شه.
هرساله در حدود ۳۰۰٫۰۰۰ نوع جدید از این مریضی گزارش می شه.
اگه این مریضی در فازهای اول اون تشخیص داده شه، احتمال زنده موندن فرد تا ۸۰ درصد زیاد میشه. براساس گفته های «دلتا دنتال» در این مریضی معمولا ضایعاتی به رنگای سفید و قرمز، در مناطقی چون روی زبون، کف دهن و سلولای نرم بخش انتهایی زبون به وجود میاد. از دندانپزشک خود بخواین که در زمان چک آپ، این وضعیت دهن رو هم علاوه بر دندونای تون بررسی کنه.
خصوصا اگه سیگار می کشیدید، الکل مصرف می کنین و یا به مریضی هپاتیت گرفتار هستین بر این کار اصرار بیشتری داشته باشین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نکاتی جالب و باورنکردنی در مورد موش ها که شاید نمی دانستید

 

 

 

آنمی

 

دکتر ماینکز در این باره میگه در مریضایی که دهن شون رنگ پریده س و کمی صورتی هم در اون دیده می شه، می تونه دندانپزشک رو به شک بندازه که ممکنه آنمی داشته باشه. آنمی یه جور کم خونیه که در اون، بدن گلبول قرمز کافی واسه گردش خون رو در اختیار نداره. علاوه بر رنگ دهن، حالت زبون هم می تونه به دندانپزشک در تشخیص این نوع کم خونی کمک کنه چون که اگه به جای پستی و بلندیای طبیعی که روی زبون باید وجود داشته باشه، سطح اونو یه جور تختی فراگرفته باشه، می تونه از نشونه های آنمی حساب شه.

جی ای آر دی (رفلکسای گوارشی)

اسید معده با «پ هاش» کمتر از سرکه می تونه با ورود به سمت دهن، ضایعاتی رو در بخشای انتهایی دهن به وجود آورد. بروز نشونه های این مریضی در بیماران جورواجور تفاوتایی داره مثلا در بعضی از اونا، با سوزش معده بسیار شدید و در گروه دیگه هم با سوزشایی در خواب باشه که ممکنه اصلا متوجه اون نشن. دکتر ماینکز در این باره میگه: “بعضی از بیماران می گن که بعضی وقتا از خواب می پرند و نمی دونن که دلیل این بیدار شدنای یهویی شون چیه. اون به این گروه از بیمارانش Nexium و Prevacid رو واسه کاهش اسید معده تجویز می کنه.”

اضطراب شدید

وقتی که یه هفته کاری پر از اضطراب رو می گذرونین، چیزی که بیشتر این همه استرس رو نشون میده وضعیت دهن شماس. پزشکان «وب اِم دی» در این باره می گن، بعضی از افراد واکنشی که در مقابل استرس از خود نشون میدن اینه که دندون قروچه می کنن. در واقع این کار اونا عکس العمل بدن در مقابل حجم بالایی از اضطرابه. این کار می تونه به رنگ و شکل دندونای فرد آسیب برسونه. دکتر موهایم عقیده داره که در مورد مریضایی که بی اختیار و موقع شب این کار رو انجام میدن پیشنهاد می کنه که از محافظای دندون موقع خواب استفاده کنن تا از سایش دندونای شون جلوگیری بشه.