نزدیک به دو هفته از درگذشت عباس کیارستمی میگذره،پرونده پزشکی اون بسته شده اما پرونده پزشکی اش بازه و پی گیری اون در جریان و هر کدوم از بستگان و وابستگان روایت خود رو ارائه میدن،  روز پنج شنبه رئیس سازمان سینمایی در یادداشتی دور و بر روند درمانی عباس کیارستمی یادداشتی رو منتشر کرد، اما در جایی از این یادداشت نوشت: «تصمیم به سفر اما یهویی بود.» همین جمله و کلمه «یهویی» بهمن کیارستمی(بچه عباس کیارستمی) رو واداشت، تا نامه ای مفصل رو در مورد کلمه «یهو» در یادداشت حجت ا… ایوبی بنویسه:

 

«جناب آقای ایوبی

 

 

با سلام

 

خوندن یادداشت دقیق و مستند شما باعث دلگرمیه و خوشحالم که شما وقایع فروردین‌ماه رو همونجوریکه بودن دقیق نگهداشتین و مثل بازگو کردین. هرچند به نیمه متن که می‌رسم جای یه سکانس طولانی رو خالی می‌بینم و از خوندن این جمله که “تصمیم به سفر اما یهویی بود” متعجب می‌شوم. صندلی یهو تغییر نکرد.

پس از اقدامات کارساز وزیر محترم بهداشت تا تصمیم به سفر حدود سه ماه زمان برد. سه ماهی که اگه اونو ضرب‌در مریضی کنین نمی‌دانم چند سال می‌شه. اما در این سه ماه چه گذشت؟ پس از کنترل عفونت در نیمه فروردین چه برنامه‌ای واسه ادامه روند درمان فکر کرده شد و چه اقدامات موثری واسه کنترل مریضی انجام شد؟

در گزارشی که امروز از طرف وزارت بهداشت منتشر شده سخنگوی این وزارتخانه روند رسیدگی به پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی رو تشریح کرده و جواب پرسشهای بالا رو این‌گونه داده: “وزیر بهداشت شش مرتبه به عیادت کیارستمی رفت و معاون درمان دانشگاه هم ده‌ها بار ایشون رو ملاقات کرد و به طور دائمی بر چگونگی روند درمانی ایشون نظارت داشت.” باقی بندهای این گزارش هم از همین دست هستن و اطمینان دارم اگه امروز از سخنگوی بیمارستان جم هم بخوایم گزارشی بر روند درمان کیارستمی در این بیمارستان بنویسن خیلی فرقی با این گزارش نداره و پر میشه از بندهایی شامل زحمات شبونه‌روزی پرسنل بیمارستان.

اما چیزی که من از اولین عیادت دکتر هاشمی در اردیبهشت‌ماه در منزل به یاد دارم به من اطمینان داد که نظارتی بر روند درمان وجود نداره. جناب وزیر حتما به خاطر دارن که از دیدن وضع عمومی کیارستمی حیرت‌زده شدن و گفتن ما توقع داشتیم که امروز شما رو سرپا و مشغول فعالیت هنری ببینیم نه بر بستر مریضی. ایشون همون روز به هیئت همراه دستورات لازم رو دادن تا در بهبود حال عمومی ایشون سسعی کنن. اما حال عمومی روز به روز بدتر شد و اگه دل دیدن آخرین تصویری رو که از ملاقات وزیر محترم با مرحوم کیارستمی هست دارین منظورم رو متوجه می‌شید و می‌تونید تصور کنین که در اون سه ماه چه گذشت. حمله میکروبها به قلب سینمای ایران هنوز ادامه داشت. وضعیت اخطار پشت وضعیت اخطار. بی‌اشتهایی و تنگی نفس، نبود جنب و جوش، عفونتهای پشت سر هم، آبسه‌های دائمی و کم‌خونی طولانی که در آخر به یه شوک سپتیک دوباره منجر شد عزم ما رو در اعزام ایشون جزم کرد.

امروز تصویری دیدم که به این متن ضمیمه‌اش میکنم و یادآور تنها پیشنهاد‌ایه که بنده در طول اون سه ماه از تیم وزارتخانه شنیدم. در اتاقی که مرحوم بابام در اون دوران مریضی رو سپری می‌کرد عکسی به دیوار بود از مجموعه “سپید برفی” اون، منظره‌ای سپید و برفی که پیشنهاد شد با منظره‌ای رنگی از کوهسار یا آبشار جانشین شه تا در روحیه مریض تاثیر مثبتی بزاره. بنده جز این، پیشنهاد‌ای نشنیدم اما می‌دانم که به پرستار هم پیشنهاد‌هایی درباره مارک بگ ایلئوستومی شد.
دیگه ما بودیم و همون دکتر معالجی که امروز لیست بلندبالایی از اتهاماتش منتشر شده و البته دکتر مشاوری که از دوستان معتمد خانوادگی بود و اگه نبود مرحوم کیارستمی تا تیرماه هم دووم نمی‌آورد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   جزییات پیشرفت علمی کشور: نرخ رشد علمی ایران ۱۱ برابر میانگین جهانی

آقای ایوبی، اگه سوال کنین چیجوری قصورات دکتر معالجی که تا آخرین روز بر روند درمان نظارت داشت و تا پای آمبولانس هوایی راهی پاریس حاضر بود، تا امروز پوشیده موند و صلاح دیده شد که خود اون به عنوان دکتر معالج بمونه و جانشین نشه، می گم به دلیل فرق فاحشی که میان نظام پزشکی ما با نظام سینمایی ما هست.
پایه کار نظام پزشکی ما بر “معرفت” است و اولین اولویت اون حفظ آبروی همکاران و بدنه نظامه. اونجا همه پشت هم‌ان و هوای هم رو دارن. حتی اگه دست جراحی بلرزد و خطایی اتفاق بیفته باید واسه حفظ جون مریض و حفظ ابروی طبیب به یه اندازه کوشید.

اما به چه دلیل وزارت بهداشت ترجیح داده امروز پرده از اسرار بندازه و تند تند و حتی بدون طرح شکایت، جلسه برگزار کنه و دکتر معالج رو به عنوان متهم ردیف اول معرفی کنه؟ چون کار بالا گرفته و تا خونی ریخته نشه و کسی دراز نشه قائله ختم نمی‌شه. خلاصه اول کار رو یه خودی خراب کرده و آخر کار رو هم یه غیر خودی. اول و آخر رو هم که شما با واژه “یهو” به هم دوخته‌اید و جامپ کات زده‌اید، اما اگه خواستین تصویری از اون سکانس طولانی حذف شده رو ببینین به مجموعه ما مراجعه کنین، مستندات اون سه ماه هست.

مستنداتی که داوری این پرونده رو آسون تر می‌کنن.

با احترام

بهمن کیارستمی»

ایوبی به دنبال حاشیه‌های به وجود اومده درباره پرونده پزشکی عباس کیارستمی در یادداشتی که روز پنج‌شنبه (۲۴ تیر) منتشر کرد نوشته: هیچکی کوتاه نمیاد.
این خواست مردم و فرمون دولته. اطمینان می‌دهم که هیچکی کوتاه نمیاد.

مطمئن باشیم و صبوری کنیم.

رئیس سازمان سینمایی در روایت ماجرای مریضی کیارستمی در بخشی از یادداشتش که عکس العمل بهمن کیارستمی رو به دنبال داشته عنوان کرده: تیم وزارت بهداشت با سرعت وارد شدن و شرایط رو سروسامون دادن. پس از  ساعت پایین اومدن و گزارشی از کارا دادن. اون‌ها با مهارت تونسته بودن روزنه‌ای از امید به زندگی بگشایند. گفتن اگه عباس آقا ۴۸ ساعت مقاومت کنه امکان برگشتش به زندگی هست.
دو روزی که سخت و سنگین گذشت. دکتر هاشمی شخصا معالجات رو برعهده گرفت. پس از دو روز تلاش بی‌معطلی ورق برگشت. از اون روز تا سفر به پاریس شش بار وزیر بهداشت بر بالین بزرگ مرد سینمای ایران حاضر شد.
وزیر فرهنگ و وزیر بهداشت پیوسته در تماس بودن. تصمیم به سفر اما یهویی بود. هر چند نظر گروه پزشکان جز این بود ولی به‌ همون سادگی که از خود عباس آقا شنیدیم این تغییر صندلی انجام شد.
صندلی تغییر کرد.

اما تغییری که واسه ما باختی بزرگ به دنبال داشت.