همه افراد در زندگی به اختلالاتی مثل سرگیجه دچار می شن.
این حس که تموم اتاق به دور سرتون می چرخه، شاید خیلی هم واسه تون ناآشنا نباشه. اما بدون معنا نیس که جدی گرفته نشه. دلیل اینجور اتفاقی می تونه یه جریان بسیار ساده و پیش و پا افتاده باشه اما از طرف دیگه هم در وقتی می تونه یه وضعیت پزشکی جدی تلقی شه.

در این نوشته بعضی از عوامل به وجود اومدن اینجور وضعیتی رو مورد بررسی قرار میدیم که اگه با اینجور اتفاقی واسه خود یا دور و بریا تون مواجه شدید، آگاهی بیشتری از جزئیات پزشکی اون داشته باشین.

افت فشار خون

«هایپوتِنشن» که از اون به فشار خون پایین هم یاد می شه، می تونه از عادی ترین عواملی باشه که دلیل ایجاد سرگیجه در افراد می شه.
این اتفاق بیشتر در زمانایی روی میده که دراز کشیده اید و می خواین از جای تون بلند شید و یا وایسید.

دکتر «شِری راس» متخصص زنان و زایمان در مرکز درمانی «سنت جانز» در سانتا مانیکای کالیفرنیا  در این باره میگه: “وقتی که به سرعت از جای تون بلند میشین، خون به همون سرعت بلند شدن شما به سر نمی رسه.” ایشون عقیده داره که واسه جلوگیری از بروز اینجور سرگیجهایی بهتره آروم تر از جای تون بلند شید.

 

 

کم آبی عمومی بدن

حتی کمی کم آبی در بدن هم می تونه باعث ایجاد احساس خستگی، نبود تعادل و سرگیجه کنه چون که وقتی که بدن کم آب می شه، گردش خون با سرعت کمتری انجام می شه.
این در آخر دلیل پایین آمدنای یهویی فشار خون و به دنبال اون سرگیجه می شه.

پس لازمه که به اندازه نیاز بدن آب خورده شه.

مصرف بیشتر از اندازه کافئین

مصرف بیشتر از اندازه کافئین که چیزی حدود ۴۰۰ میلی گرم در روزه دلیل ایجاد سرگیجه می شه.
این ماده به عنوان یه محرک عمل می کنه و می تونه در گردش خون اختلالاتی رو به وجود آورد و وقتی که خون نتونه به جریان طبیعی خود ادامه بده، می تونه دلیل به وجود اومدن سرگیجه شه.

حملات عصبی اضطرابی

همه  ما در زندگی نگرانیا و اضطرابایی داریم اما وقتی که اینجور اضطرابی با سرگیجه هم همره شه، می تونه دلیل به وجود اومدن یه جور مشکل اضطرابی به نام «حمله عصبی» شه.
از اونجایی که اینجور حملاتی بیشتر با ضربان شدید قلب و نفسای کوتاه همراه هستن به خاطر همین هم می تونن منتهی به سرگیجه شن.

اگه تو یه همچین موقعیتی کنترل شرایط به طور کامل از دست تون خارج می شه حتما با دکتر خود صحبت کرده و از اون مشاوره بگیرین.

این مطلب را هم از دست ندهید :    انواع مدل های گن فاجات

تنفسای سریع و عمیق (هایپروِنتیلیشِن) 

وقتی که شما به این آسیب گرفتار میشین بیشتر شروع به تنفسای سریع و عمیق می کنین و سطح دی اکسید کربن بدن از تعادل خارج شده و اینطوری اکسیژن قادر نیس که به درستی به تموم اندامای بدن تون انتقال پیدا کنه.

اینجور آسیب ای می تونه در زمانایی که اضطراب شدیدی رو تجربه می کنین به وجود بیاد اما می تونه نشونه های بعضی از بیماریای دیگه از جمله خونریزی، مشکلات قلبی و ریوی و یا عفونت هم باشه. براساس پژوهشای انجمن سلامت ملی آمریکا هایپروِنتیلیشِن می تونه یکی از دلایل سرگیجه هم باشه.

آسیب دیدن از ناحیه سر

اگه تازگیا سرتون به جاهایی چون در کابینت برخورد کرده، سرگیجه می تونه یکی از نشونه هایی باشه که بعد از اون به وجود میاد.

دکتر « وِرنُن ویلیامز» نورولوژیست مرکز «کرلان جُب» در کلینیک اورتوپدی ای به همین نام در لوس آنجلس در این باره میگه، اینجور ضرباتی بیشتر شدید نیستن اما در بعضی از موارد هم دلیل آسیبایی به مغز می شن و بهتره به وسیله متخصص معاینات لازم انجام شه.
ایشون عقیده داره که اینجور آسیبایی می تونه تا هفته ها ادامه داشته باشه .

عفونت گوش میانی

وقتی که بر اثر سرماخوردگی، آلرژی و یا عفونتای دستگاه تنفسی، چرک در پشت پرده گوش جمع می شه، به دلیل نبود تعادلی که به وجود میاد، فرد به سرگیجه گرفتار می شه.
با افزایش شدت این چرکا، فرد با سرگیجهای شدیدتری هم مواجه می شه.

کمبود ویتامین «بی ۱»

یکی دیگه از دلایل سرگیجه می تونه کمبود ویتامین «بی ۱» باشه. مواد معدنی پایه می تونن به ایجاد تعادل در وضعیت سیستم عصبی مرکزی کمک کنن. پس کمبود این مواد به دلیل نبود کارآیی بدن به سوخت رسانی مناسب واسه تولید انرژی می تونه دلیل احساس ضعف و ضربان غیرمعمول قلب شه.

این به دلیل فشاریه که به سیستم عصبی وارد اومده.

اگه کمبود ویتامین «بی ۱» ادامه پیدا کرده و درمان نشه، می تونه دلیل آسیب ای به نام «کاردیومیوپاتی» شه.
این مشکل گردش خون به مغز رو با مشکل مواجه کرده و در نتیجه فرد دچار سرگیجه می شه.

این وضعیت می تونه بسیار خطرناک باشه.