تابستانه و خیلی از مردم به سفر می رن یا آخر هفته های خود رو در طبیعت می گذرونن. تفریحات این فصل با اینکه بسیار دلچسب هستن، اما مشکلات و خطراتی هم به دنبال دارن که از جمله میشه به گزیده شدن به وسیله زنبورها اشاره کرد.

اگه تجربه نیش زنبور رو داشته باشین، حتما میدونید که بسیار دردناک و رو مخه. اما فارغ از درد، می تونه سلامت شما رو هم به خطر بندازه. بخاطر این، در ادامه این مطلب، ۵ روش درمانی واسه نیش زنبور رو براتون نوشته ایم و با امید به اینکه مورد توجهتون قرار بگیرن.

۵- فورا با اورژانس تماس بگیرین

اگه پس از نیش زنبور متوجه واکنشای آلرژیک شدید، خیلی سریع با اورژانس تماس بگیرین. از نشونه های حساسیت به نیش زنبور میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرگیجه
  • تورم زبون
  • جوش زدن پوست
  • سنگین شدن نفس (تنفس سخت)

۴- نیش زنبور رو از پوست خارج کنین

زنبورها پس از گزیدن قربونی، نیش خود رو در بدن ایشون جا می ذارن. بخاطر این، لازمه با به کار گیری موچین، ناخنای تیز یا حتی کارت بانکی اونو از پوست خارج کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این کار باید با دقت و ظرافت زیادی انجام گیرد تا از خروج نیش به طور کامل مطمئن شید. اصلا بخش محسوس نیش زنبور رو فشار ندین تا زهر بیشتری از اون وارد بدن نشه.

۳- کمپرس آب سرد روی اون بذارین

التهاب و ورم پس از گزیده شدن غیر قابل انکاره، اما می تونین با قرار دادن کمپرس آب سرد یا یخ روی منطقه گزیده شده، از اندازه ورم اون کم کنین. واسه این منظور کافیه چند قالب یخ رو تو یکدست پیچیده و روی محل دلخواه بذارین. در صورت دسترسی نداشتن به یخ، می تونین از فلزات سرد هم واسه این منظور کمک بگیرین.

۲- محل نیش رو درمان کنین

واسه این منظور، اول جای نیش رو با آب و صابون تمیز بشوئید. مقداری جوش شیرین و آب رو با هم مخلوط کرده و خمیر به دست اومده رو در محل بذارین. عسل و خمیر دندون هم گزینه های مناسبی واسه این هستن. هر کدوم از مواد یاد شده که در دسترس بود رو روی جای نیش گذاشته و با گاز یا دستمال تمیز، روی اونو بپوشونین.

اجازه بدین عسل، خمیر دندون یا مخلوط جوش شیرین به مدت ۲۰ تا نیم ساعت در محل نیش باقی بمونن. بعد با آب بشوئید.

۱- دارو استفاده کنین

حتما پس از اینکه زنبور شما رو نیش زد، قرص مسکن و آنتی هیستامین بخورین تا از احتمال بروز حساسیت و درد کم کنین. البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اگه قربونی کودکه، حتما داروهایی رو بهش بدین که مخصوص بچه گونه.

این مطلب را هم از دست ندهید :    انواع مدل های گن فاجات