در سی و پنجمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با عنوان «علم و نخبگان» که با هدف تبیین نتیجه کار‌های انقلاب اسلامی در این بخش در محل «دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی» برگزار شد، به نتیجه کار‌های انقلاب اسلامی در بخش نخبگان و استعداد‌های برتر گفته شد و مهم‌ترین نتیجه کار‌های انقلاب اسلامی در این بخش رو تشریح گردید.

در ادامه کامل این گزارش رو در سرویس دانستنیای ما ارائه کردیم.

اندازه جابه‌جایی علم‌آموختگان دانشگاهی به دیگر کشور‌ها در مقایسه با کل دانشجویان کشور

قبل از انقلاب ۴۰ درصد دانشجویان ایرونی در بیرون مرز کشور تحصیل می‌کردن، اما در سال ۹۷ فقط ۱ درصد اونا واسه تحصیل به بیرون مرز کشور می‎روند، پس اندازه مهاجرت تحصیلی ۴۰/۱ شده، ایران طبق گزارش مشترک سازمان ملل و OECD، از نظر شاخص نسبت تعداد مهاجران تحصیلکرده به کل تحصیلکردگان داخل کشور، در گروه کمتر از ۲ درصد قرار داره.

 نسبت مهاجرت تحصیلی ایرانیان به مهاجرت تحصیلی بین المللی

از ۴۰ سال گذشته در سراسر جهان تعداد دانشجویانی که واسه ادامه تحصیل مهاجرت می‌کنن ۶ برابر شده، اما تعداد دانشجویان مهاجر ایرونی نصف شده؛ پس این تعداد به‌نسبت کشور‌های دنیا ۱۲ برابر کم شده.

 اندازه مهاجرت دانشجویان به آمریکا

تعداد دانشجویان ایرونی که جهت تحصیل به آمریکا مهاجرت می‌کنن از ۵۷ هزار نفر در سال ۵۷ به ۱۲ هزار نفر در حال‌حاضر رسیده و ۵ برابر کاهش نشون می‌دهد.

اندازه جابجایی علم آموختگان دانشگاهی به دیگر کشور‌ها در قیاس با منطقه و کشور‌های در حال پیشرفت

در حالیکه میانگین مهاجرت دانشجویان ایرونی الان ۱ درصده میانگین اندازه مهاجرت دانشجویان در دنیا بین ۳ تا ۴ درصد، در خاورمیانه در سال ۲۰۰۸، ۹/۷ بوده.
هم اینکه از میانگین کشور‌های درحال پیشرفت هم کمتر بوده و طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ نصف شده.

رتبه دانشگاه مقصد دانشجویان مهاجر ایرونی

از بین دانشجویانی که واسه تحصیل به بیرون مرز کشور مهاجرت کرده‌ان تنها ۱ درصد به ۱۰ دانشگاه برتر دنیا وارد شدن و مابقی به دانشگاه‌های معمولی وارد شدن پس ۹۰ درصد از اونا نخبه یا استعداد برتر نیستن.

اندازه موندگاری علم آموختگان مهاجر

۸۵ درصد دانشجویانی که واسه تحصیل به کشور‌های اروپایی می‌روند بعد از تموم شدن تحصیل در اونجا باقی نمی‌مانند و تنها ۱۵ درصد دانشجویان ایرونی محصل در کشور‌های اروپایی بعد از تموم شدن تحصیل در کشور باقی می‎مانند، براساس گزارش بنیاد ملی علوم آمریکا NSF اندازه موندگاری پس از تحصیل دانشجویان ایرونی مهاجرت کرده به اروپا در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ بطور میانگین ۱۵ درصده که کمتر از میانگین اندازه موندگاری تحصیل کردگان بقیه کشور‌های در حال پیشرفت در اروپا و آمریکاست.

 

 تعداد محققان برتر دنیا

 

قبل از انقلاب، ایران هیچ دانشمند برتر جهانی نداشته، اما در ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) به گفته پایگاه معتبر بین‎المللی وب آو ساینس، ایران دارای ۲۰۸ دانشمند برتره که در میان یه درصد محققان برتر دنیا قرار دارن، این رتبه بندی براساس تعداد مستندات علمی در پژوهشهای محققان دنیا در ۱۰ سال گذشته در ۲۲ رشته موضوعی انجام می‌شه، این در حالیه که استادان بخش و علوم اسلامی در این محققان به حساب نمی‌آیند.

نقش رهبری در جهش علمی

قبل از انقلاب نهاد متولی نخبگان نداشتیم، اما پس از انقلاب خصوصا طی بیست سال گذشته شخص رهبری معظم انقلاب با کارایی مانند تاسیس نهاد‌های متولی شناسایی و پشتیبانی نخبگان و ایجاد ساختار‌ها و سازمان علمی و نخبگانی نقش مهمی در گفتگو‌سازی و جریان‌سازی فضای علمی کشور اجرا کردن. برگزاری هرساله بیشتر از ۱۰ دیدار عمومی با نخبگان علمی و نشست هفتگی همیشگی با نخبگان علمی نشون از اهتمام رهبری به پیشرفت علمی داره.

اسناد بالادستی و قوانین درخصوص شناسایی و پشتیبانی از نخبگان و استعداد‌های برتر 

پس از انقلاب تا کنون ۵۵ سند بالادستی و قانون در مورد شناسایی و پشتیبانی و نگهداشت نخبگان به وسیله نهاد‌های در رابطه تصویب شده و در حال اجراست.

۱۰ – شناسایی و پشتیبانی نخبگانتا کنون بیشتر از ۱۲ هزار نخبه و استعداد برتر تحت پوشش و پشتیبانی بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته‌ان.

اندازه رشد علمی ایران ۱۱ برابرِ اندازه رشد میانگین جهانیه

در ادامه فضائلی به محور علم و نتیجه کار‌های انقلاب اسلامی در این بخش اشاره کرد که مهم ترین نتیجه کار‌ها در این بخش به توضیح زیره:

۱ – رتبه علمی منطقه‌ای و جهانی برحسب مقالات و مدارک علمیرشد ۱۲۹ برابری تعداد مدارک نمایه شده از ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی براساس پایگاه استنادی اسکپوس نشون می ده تعداد مدارک نمایه شده، ۳۰۷۱ مدرک قبل از انقلاب و ۳۹۷۲۱۲ مدرک بعد از انقلاب اسلامیه.

کسب رتبه اول منطقه و شانزدهم جهان به وسیله ایران در سال ۲۰۱۸ که این رشد بیشتر در بیست سال گذشته اتفاق افتاده. در نظام رتبه بندی سایماگو براساس پایگاه استنادی اسکوپوس، ایران در سال ۱۹۹۶ در ۵۲ جهانی و رتبه ۵ منطقه قرار داشته.

درصد سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۶۵۶ برابر شده.
این سهم قبل از انقلاب اسلامی ۳ هزارم درصد بوده که در ۲۰۱۷ برابر نظر ISI به ۹۵/۱ درصد و برابر نظر اسکوپوس به ۹۷/۱ رسیده.

تعداد مقالات چاپ شده ایران از اول انقلاب تا سال ۲۰۱۶ برحسب گزارش ISI  ، ۶۹برابر و برحسب گزارش اسکوپوس ۷۵ برابر شده.

ایران به رتبه اول علمی بین کلیه کشور‌های اسلامی برحسب تعداد مقالات رسیده.

ارتقای ۱۷ پله‌ای رتبه کیفیت تولیدات مقالات علمی داغ و پر استناد کشور که از سال ۲۰۱۱ از رتبه ۳۹ به رتبه ۲۱ تا سال ۲۰۱۶ رسیده، بیان کننده کاربردی و موثر بودن مقالاته.

طبق گزارش سازمان ملل ایران از نظر تعداد عناوین کتاب منتشره در سال، نهمین کشور دنیاست. این رتبه در رشته‌های علمی فرق داره، به‌طور مثال در کتب الهیات در رتبه ۲، در کتب زبون‌شناسی در رتبه ۳، در کتب عمومی در رتبه ۱۲، در روانشناسی و فلسفه در رتبه ۱۳ و در علوم کاربردی در رتبه ۱۶ جهان قرار داره.

۲ – اندازه رشد علمی

سریعترین اندازه رشد علمی جهان مربوط به ایرانه که ۱۱ برابرِ اندازه رشد میانگین جهانیه.

۳ – رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها

رتبه ایران از نظر تعداد دانشگاه‌­های برتر در نظام رتبه‌بندی تایمز در دنیا از رتبه ۳۲ در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۱۷ در سال ۲۰۱۷ پیشرفت پیدا کرده.

تعداد دانشگاه­های برتر ایران در دنیا براساس نظام رتبه‌بندی تایمز از صفر دانشگاه در قبل انقلاب به ۱۸ دانشگاه در سال ۲۰۱۸ رشد داشته، آمار‌های دیگری هم در نظام رتبه‌بندی لایدن (۱۸ دانشگاه ایران در رتبه بندی بهترین دانشگا‌ه‌های دنیا در سال ۲۰۱۸) و نظام رتبه‌بندی کیواس (۵ دانشگاه در دنیا در سال ۲۰۱۷) هست.

۹۸% از تولید علم دانشگاه تهران مربوط به دوره بعد از انقلاب اسلامیه و تنها ۲% اون مربوط به دوران قبل از انقلابه، همین رقم واسه دانشگاه صنعتی شریف ۹۹% است و تنها ۱% از تولید علم این دانشگاه مربوط به دوران قبل از انقلابه، همین رقم واسه دانشگاه شیراز حدود ۹۵% است؛ که در واقع میشه گفت: دانشگاه‌ها قبل از انقلاب فقط ارائه و انتقال محفوظات و ترجمه بوده و هیچ تولیدی و خروجی علمی نداشته.

۴ – اعضای هیئت علمی

از اول انقلاب تا حالا تعداد اعضای هیات علمی زن از ۱۰۰ نفر در سال ۵۷ به ۲۱۰۰ نفر در سال ۹۶ رسیده و رشد ۲۱ برابری داشته، هم اینکه کلا تعداد اعضای هیئت علمی ۳۳ برابر شده.

 

۵- انجمن‌های علمی کشور

 

تعداد انجمنهای علمی کشور از تعداد کم در قبل انقلاب به ۳۲۶ انجمن در سال ۱۳۹۳ رسیده.

۶ – دیپلماسی علمی کشور

سهم دیپلماسی علمی از کل تولید مقالات علمی کشور (تولید مقالات علمی با مشارکت محققان دیگه کشورها) برابر گزارش پایگاه ISI از ۱۸ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۶ پیشرفت یافته که رشد ۴ درصدی رو نشون می‌دهد و این به معنی ارتقای دیپلماسی علمی کشوره.

 

 

۷ – پژوهشگاه‌های علمی

 

 

تعداد ۲۲ پژوهشگاه فناوری در وزارت علوم داریم.

۸ – رتبه المپیاد‌های علمی

تا قبل از انقلاب ایران در هیچ المپیاد علمی شرکت نکرده و بعد از انقلاب هم از سال ۱۳۶۶ (۱۹۸۷) با ورود ایران به المپیاد‌های علمی تا سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) ۶۶۹ مدال کسب شده که با این تعداد مدال ایران جزء ده کشور اول دنیا در المپیاد‌های علمی حساب می‌شه.

قبل از انقلاب هیچ پارک رشد و علم و فناوری در کشور نبود/تولید علم در بخش علوم پزشکی به ۷۵ برابر زمان طاغوت رسیده

فناوری از دیگر محور‌های سی و پنجمین نشست شنبه‌های انقلاب بود که رئیس کمیته علم و نخبگان به اون پرداخت، ایشون نتیجه کار‌های انقلاب اسلامی در این بخش رو این جور شمرد:

۱ – ساختار‌های تولید فناوری

شرکت‌های علم بنیان تولد انقلابه و قبل از انقلاب هیچ ساختاری در این بخش نبود.

مراکز علم و فناوری و مراکز پشتیبانی از نخبگان تولد انقلابه و قبل از انقلاب هیچ ساختاری در این بخش نبود.

پارکهای رشد علم و فناوری تولد انقلابه و قبل از انقلاب هیچ پارک رشد و علم و فناوری در کشور نبود.

قبل از انقلاب به غیر از بعضی صنایع دستی و سنتی هیچ فناوری بومی در کشور نبود و تکنسینهای ما تنها نقشاپراتور لوازم خارجی رو اجرا می‌کردن در حالیکه همه پیشرفته های فناوری بومی مربوط به بعد از انقلابه.

۲- رتبه‌های جهانی در میدون‌های فناوری و علوم کاربردی و مهندسی

پس از انقلاب اسلامی تماشاگر نتیجه کار‌های زیاد علمی و فناوری در علوم و رشته‌هایی مانند هسته‌ای، نانو، بیوتکنولوژی، موشکی، سلول‌های ریشه ای، هوافضا، دارو‌های نوترکیب و پزشکی بوده‌ایم که ثابت کرد در صورت تکیه به ظرفیتهای داخلی و مدیریت مناسب اونا، دسترسی به قله‌های علم و فناوری شدنیه، از جمله تولید علم در بخش علوم پزشکی به ۷۵ برابر زمان طاغوت رسیده. (اسکوپوس) این پیشرفت در علم پزشکی موجب شده امید به زندگی که قبل از انقلاب در ایران ۵۴ سال بوده در سال ۲۰۱۷ به ۷۶ سال رسیده که از این نظر رتبه هفتم جهان رو دارا هستش.

طبق گزارش انجمن جهانی اقتصاد، ایران از نظر فارغ التحصیلان STEM شامل چهار بخش «علوم دانشی، فناوری، مهندسی، ریاضی» در جایگاه پنجم جهان قرار داره.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۱۴ ترفند فوق العاده عالی برای زمانی که پیک نیک یا کمپ می روید

ایران از کشوری بدون افتخارات و بدون نوآوری در قبل انقلاب در بخش فنی و مهندسی به سومین کشور در تربیت مهندس در سال ۲۰۱۸ رسیده.

    • ایران هشتمین کشور دنیا در پرتاب ماهواره س.

 

  • ایران پنجمین کشور در نانو در سال ۲۰۱۶ه.

 

  • ایران چهاردهمین کشور در علوم و فیزیکی هسته‌ای در سال ۲۰۱۶ه.
  • ایران پنجمین کشور در مهندسی شیمی و مهندسی انرژی برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در ۲۰۱۵ه.
  • ایران نهمین کشور در مهندسی عمران و مهندسی اقیانوس برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در ۲۰۱۵ه.
  • ایران یازدهمین کشور در مهندسی هوافضا برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در ۲۰۱۵ه.
  • ایران دوازدهمین کشور در مهندسی صنایع برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در ۲۰۱۵ه.
  • صنعت هواپیمایی ایران در رتبه دهم در بین ۱۴۷ کشور دنیاس.
  • ایران در جمع ۱۱ کشور دارای فناوری پرتاب ماهواره قرار داره.
  • ایران جزو ۱۳ کشور دارنده چرخه کامل سوخت هسته‌ایه که کشف اورانیوم، استخراج، تولید کیک زرد و تبدیل اون به گاز UF6در بخش تولید سوخت و مجتمع‌های سوخت در اون صورت می‌گیرد.
  • ایران جزو ۱۴ کشوریه که توانایی غنی‎سازی اورانیوم دارن.
  • ایران رتبه دوم در مورد پیشرفته‌ترین کشور‌ها در بخش سلولهای ریشه ای رو دارا می‌باشه.
  • ایران از نظر تولیدات زیست‌فناوری در رتبه ۱۳ جهان و اول منطقه در سال ۲۰۱۷، قرار داره.

۳ – شرکتهای علم‌بنیان

شرکتهای علم‌بنیان از صفر شرکت در قبل از انقلاب به ۱۱۵۰ شرکت در سال ۱۳۹۵ رشد داشته.

۴ – مراکز رشد علم و فناوری کشور

تعداد مراکز رشد علم و فن­بیاری کشور از صفر مرکز در قبل انقلاب به ۱۵۴ مرکز در سال ۱۳۹۳ زیاد شده.

۵ – پارک­های علم و فناوری کشور

تعداد پارک­های علم و فناوری کشور از صفر پارک در قبل از انقلاب به ۳۶ پارک در سال ۱۳۹۳ بالا رفته.

۶- شرکت­های موجود در پارک­ها و مراکز رشد علم و فن­بیاری

تعداد شرکت­های موجود در پارک­ها و مراکز رشد علم و فن­بیاری از ۶۷۶ شرکت در سال ۱۳۸۴ به ۳۶۵۰ شرکت در سال ۱۳۹۷ رسیده که رشد ۴/۵ برابری رو نشون می­دهد.

۷ – ثبت اختراع ملی و بین المللی

تعداد اختراعات ثبت شده جهانی ایرانیان در سال ۱۹۷۸ میلادی ۶۴ عنوان و در ۲۰۱۵ تعداد اختراعات ثبت شده بین المللی ایرانیان ۱۳۶۸۳ یعنی ۲۱۳ برابر می‌باشه.

۸ – صادرات کالا‌های براساس علم و فناوری پیشرفته

سرانه حجم صادرات کالا‌های با فناوری بالا که نشون دهنده پیشرفت سطح فناوری کشوره از صادرات صفر در قبل از انقلاب به ۴۲/۱۵۵ میلیون دلار در سال ۱۳۹۳ رسیده.

ارزش دلاری صادرات اجناس با فناوری­های پیشرفته (میلیون دلار) از درآمد صفر در قبل از انقلاب به ۲۵/۲۷ میلیون دلار در سال ۱۳۸۰ و به ۶۲۰ میلیون دلار در سال ۱۳۸۹ رسیده که رشد ۲۱۹ درصدی رو نشون می‌دهد.

۹- توانمندی‌های فنی مهندسی پس از انقلاب اسلامی

بعضی از نتیجه کار‌ها و تجربیات بومی در بخش علوم فنی مهندسی که جدا پس از انقلاب اسلامی تولید شده عبارتند از:

  • پدافند هوایی (طراحی و ساخت سامانه‌های پدافندی برد کوتاه، متوسط و بلند)
  • هوایی (طراحی و ساخت جنگنده، شکلای جور واجور پهپاد، بالگرد و پرنده‌های فوق سبک، الکترونیک هوایی)
  • دریایی (طراحی و ساخت شکلای جور واجور ناو و ناوشکن، شکلای جور واجور زیردریایی، قایق پرنده، شناور‌های تندرو و فوق سریع، شکلای جور واجور هواناوها)
  • زمینی (طراحی و ساخت شکلای جور واجور تانک، نفربر، خودروی نظامی، لوازم و اسلحه‌های تکی، شکلای جور واجور مهمات سبک و سنگین)
  • موشکی (طراحی و ساخت شکلای جور واجور موشک‌های زمین به زمین، سامانه‌های، شکلای جور واجور موشک‌های کروز)
  • الکترونیک و رادار (طراحی و ساخت شکلای جور واجور رادار جستجو و ردیاب، سامانه‌های الکترونیکی خاص، طراحی قطعات میکرو الکترونیک)
  • فضای سایبری (مدیریت فضای سایبری، تامین امنیت سایبری، دفاع سایبری)

 طراحی و ساخت شکلای جور واجور:

ماهواره (مخابراتی، سنجشی، ناوبری در ابعاد و دقت‌های متفاوت)

سفینه فضایی

حامل ماهواره (سفیر، سیمرغ، ذوالجناح)
ایستگاه پرتاب

ایستگاه استفاده (ثابت و متحرک)

 

ایستگاه هدایت و کنترل ماهواره

 

 

محموله‌ها (دوربین، ترانسپوندر)

 

آزمایشگاه فضایی (موشک‌های کاوشی)

ج) هوایی

نگهداری و تعمیر (هواپیما‌های مسافربری و پهن پیکر)

 

ساخت قطعات حساس

 

طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری (ایران ۱۴۰، فجر، فائز)

فعال سازی طرح پژوهشی هواپیمای جت ۱۵۰ نفره

ساخت موتور‌های پیستونی و جت هوایی

ساخت سوپرآلیاژ لازم قطعات هواپیما
د) هسته‌ای

رسیدن به چرخه کامل سوخت و تولید سوخت با ارزش ۲۰ درصد

 

 

طراحی و ساخت سانتریفیوژهایپیشرفته

طراحی و ساخت راکتور و نیروگاه اتمی

تولید شکلای جور واجور رادیو دارو‌ها

پرتودهی اجناس کشاورزی

ه) دریایی

گشت تحقیقاتی و داده ورداری گسترده از خلیج فارس و دریای عمان

تدوین اطلس‌های امواج به وجود اومده به وسیله باد، انرژیهای تجدید پذیر در دریا‌های ایران و اطلس تاریخی خلیج فارس

طراحی و ساخت سازه‌های بزرگ دریایی
طراحی و ساخت شناور‌های کوچیک و بزرگ

ساخت شکلای جور واجور زیر دریایی‌ها و سازه‌های زیر آب

 

 

تولید هیدروژن و سوخت زیستی از میکروآلگ‌ها

طراحی و ساخت شکلای جور واجور اسکله و سکو‌های دریایی

استخراج معادن، نفت و گاز از دریا

طراحی صنایع اقیانوسی و بهره‌گیری از منابع غذایی غیر شیلاتی دریا

و) زیستی

اصلاح ژنتیکی شکلای جور واجور گیاهان

دامی (مثل سازی، اصلاح ژنتیکی)

 

انسانی (سلول درمانی، درمان ناباروری)

 

 

تجهیزاتی (فرمانتورها)

 

دارو‌های نوترکیب (اینترفرون گاما، مونوکلونال)

حسگر‌های زیستی
ز) سلول‌های بنیادی

ح) فناوری نانو

 

 

نانو مواد و نانو ذرات

دارورسانی

لوازم اندازه گیری (AFM) نانوسکوپ

 

تولبد مواد نانو ساختار

 

 

موادمرکب نانویی (سبک، ولی سفت)

 

فیلتر و غشای نانویی
حسگر‌های نانویی

رتبه چهارم تولید علم نانو

درآمد هرساله بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومن از اجناس نانویی در سال ۹۶

 

ط) سلامت

 

 

 

 

لوازم سلامت و پزشکی

 

پیوند اعضا

روش‌های درمانی پیشرفته

 

تولید شکلای جور واجور سرم و واکسن

 

تولید شکلای جور واجور دارو و ارائه دارو‌های بسیار پیشرفته

دارو‌های گیاهی

ی) لیزر و اپتیک

اپتیک پیشرفته (شکلای جور واجور لنز و شیشه مخصوص، پوشش دهی‌های حساس

 

لیزر‌های کم توان تشخیصی

 

لیزر‌های قوی صنعتی

وسایل اندازه گیری لیزری

ک) انرژی

نفت و گاز (کشف، استخراج، پالایش، ازدیاد برداشت، طراحی و ساخت لوازم کلی)

برق (طراحی و ساخت نیروگاه، تولید و پخش برق، ذخیره‌سازی برق، بهره‌ورداری)

انرژیهای نو (هسته ای، خورشیدی، بادی، زمین گرمایی، پیل سوختی، زیستی و سلولهای خورشیدی)

ل) کشاورزی

دارو‌ها و سرم‌های حیوونی

تولیدگونه‌های جدید اجناس کشاورزی مناسب با شرایط محیطی

حفظ و تقویت خاک

ارتقای بهره وری زمین و آب

 

مقابله زیستی با آفات

 

م) فناوری اطلاعات و ارتباطات

تولید شکلای جور واجور نرم افزار کاربردی و سامانه‌های پیشرفته

طراحی و اجرا شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی

 

 

طراحی و تولید شکلای جور واجور سویچ آنالوگ و دیجیتال

 

 

رمز و دفاع سایبری

اجرا دولت الکترونیک

هوش مصنوعی

ن) فناوری نرم

تدوین و ارائه اسناد راهبردی پیشرفت در مورد‌های جور واجور

تقویت جنبش نرم افزاری و تولید علم
پیشرفت و اجرای الگو‌های پیشرفته مدیریت

 

بصیرت افزایی و شناسایی طرحهای دشمن

 

س) آب و فاضلاب

سدسازی و مهارآّب

شیرین سازی آب

انتقال و پخش آب

تصفیه و بازیافت پسابهای صنعتی و شهری
کشف و استخراج ژرفابها
ع) صنایع و معادن

کشف و استخراج معادن

طراحی، ساخت و تولید لوازم و ماشین آلات سبک و سنگین

فرآوری مواد معدنی و تولید اجناس با ارزش

فناوریهای افزایش تولید فولاد، سیمان و بقیه مواد اصلی پیشرفت کشور

ف) خودروسازی
طراحی و ساخت خودرو

طراحی و ساخت شکلای جور واجور موتور خودرو

طراحی و ساخت قطعات و لوازم یدکی

 

 

 

ص) محیط زیست

 

شناسایی و رفع آلودگی

بازیافت زباله و مواد مستعمل
شناسایی تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و عوامل اون
حفاظت از نمونه‌های نادر گیاهی و حیوونی

ق) عمران و شهرسازی

طراحی و ساخت شکلای جور واجور شهر‌ها و شهرک‌های جدید

طراحی و ساخت شکلای جور واجور سد‌ها

طراحی و ساخت شکلای جور واجور جاده، تونل، پل‌های بزرگ و سیلو

 

ساخت کامپوزیت

 

ر) توربین و نیروگاه‌سازی

ساخت شکلای جور واجور توربین ژنراتور و نصب نیروگاه‌های بزرگ در داخل و بیرون مرز کشور براساس اون

طراحی و ساخت توربینهای سرچاهی نفت

از جمهوری اسلامی ایران در مجلات علوم انسانی و اجتماعی بین المللی دنیا در سال ۲۰۱۷ تعداد ۳ هزار و ۳۰۳ مقاله منتشر شده، این رقم در سال ۲۰۱۲ تعداد هزار و ۹۷۵ مقاله بود که نشون از افزایش تعداد مقالات داره.

اگه سال ۲۰۱۷ رو مبنای بررسی سهم کشور از تولید علم در بخش‌های جور واجور بذاریم سهم علوم انسانی از کل تولید علم دنیا ۱٫۳ درصده. اندازه توجه به ظرفیتهای علوم انسانی نسبت به قبل انقلاب خیلی رشد داشته طوریکه تعداد نشریات علمی‌ـ‌پژوهشی و نشریات علمی تبلیغی هزار و ۲۷۳ هستش که از این تعداد ۷۰۲ مجله در گروه علوم انسانی و علوم اجتماعی هستن.

تعداد انجمنهای علمی کشور در بخش علوم انسانی طی سالهای ۱۳۸۰-۱۳۹۳ با روند صعودی مواجه بوده به طوری‌که از ۳۲ انجمن به ۱۰۵ انجمن علمی رسیده و در بین علوم دارای بیشترین اندازه رشد در تعداد انجمنها هستش. در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای در سال ۲۰۱۸، رتبه‌بندی بخش علوم انسانی در ۱۴ رشته صورت پذیرفته س که تماشاگر حضور دانشگاه‌های برتر کشور در ۲ رشته اقتصاد و مدیریت در جمع بهترین دانشگاه‌های دنیا هستیم.

آمار تعداد قطبهای علمی در رشته علوم انسانی و هنر از صفر قطب علمی در قبل انقلاب به ۲۸ قطب علمی تا آخر برنامه پنجم زیاد شده. از بی توجهی به بحث علوم انسانی و نبود ثبت نظریه در قبل انقلاب، بعد از انقلاب اسلامی۲۵۰۰ کرسی تبلیغی در بخش علوم انسانی راه‌اندازی شده و حالا ۴۱ نظریه درباره علوم انسانی ثبت شده.