واسه خواهندگان تحصیل در بیرون مرز کشور، همیشه فرصتای تحصیلی همراه با بورس به خصوص در کشورایی که از نظر رفاهی و صنعتی و اکوتوریسم،‌از وضعیت مطلوبی بهره مند هستن، در فهرست اولویتا قرار میگیره. نیوزلند، یکی از کشورای کوچیک و قشنگتر اما با اقتصاد نوظهور در اقیانوسیه، در این بخش قرار میگیره. گفتار امروز دانشگاه گردی ما به گشتی در دانشگاه مسی نیوزلند و معرفی ۵۲ مرکز تحقیقاتی اون اختصاص داره.

با ما همراه باشین.

ظرف چند ماه گذشته، سرویس دانشگاه گردی ما تونسته درباره فرآیندای جور واجور تحصیل و دریافت پذیرش از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سراسر جهان، ‌مطالب به درد بخور و کاربردی رو در اختیار مخاطبان گرامی بذاره. علاوه بر این فرصتای بورسیه و دریافت کمک هزینه تحصیل رو در کشورای اروپایی و آسیایی ارائه کردیم و این روش هم اونقدر در مجله خبری ما ادامه داره.

هدف این سلسله مطالب، آشنایی خیل بزرگی از مخاطبان ایرونی علاقه مند به تحصیل در بیرون مرز کشور با روند حرفه ای اپلای و دریافت بورس بوده تا شانس اونا در این روند رقابتی و تقریبا سخت،‌ زیاد شده و اونا رو از مراجعه به موسسات جور واجور خودکفا کنه.
خیلی از کسایی که واسه پذیرش و بورس و حتی مهاجرت به خارچ از کشور،‌هزینه های سنگینی رو به مجموعه های خدماتی و مشاوره میدن، به واسطه نبود تسلط اطلاعاتیست.

این تسلط اطلاعاتی رو میشه با تامل و صبوری در محتوای درگاهای رسمی دانشگاه ها و موسسات آموزشی و مهاجرتی بین المللی کسب کرده و میلیونا تومن سرمایه رو صرفه جویی کرد.

اگه شمام در گروه عاشقان تحصیل به بیرون مرز کشور به جهت ارتقای سطح علم و کیفیت زندگی خود و کشورتون در آینده هستین،‌این سلسله مطالب می تونه راه حل خوبی واسه افزایش علم شما باشه. یکی از کشورایی که در ۲ دهه گذشته با استقبال دانشجویان ایرونی مواجه شده کشور نیوزلند در قاره اقیانوسیه هستش.

ایرانیان همونجوریکه قبلا گفتیم،‌ از دیر باز، عاشق تحصیل در اروپا و آمریکای شمالی بودن و از خیلی از فرصتای تحصیلی و شغلی در قاره قدیمی، آفریقا و حتی اقیانوسیه غافل شدن. بعضی از دانشگاه های سنگاپور، ژاپن، کره جنوبی و حتی استرالیا، در ۲۰ سال گذشته بارها در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر حهان از نگاه شانگهای و QS WORLD قرار گرفتن و این بحث نشون میده که آسیا و اقیانوسیه ، قطبای خوبی واسه نگاه یدونه بعدی به غربه.

در قاره آسیا، نگاه بیشتر ایرانیان به سمت پاتوقای قدیمی،‌ یعنی مالزی، فیلیپین و هندوستان نشونه رفته بود و این موضوع تا چند سال پیش هم ادامه داشت. هر چند هم اونقدر تعداد خیلی از دانشجویان ایرونی آسیا در این سه کشو رمشغول به تحصیل هستن، اما پاتوقای دیگری هم به جمع پاتوقای قدیمی اضافه شده.

سنگاپور رو میشه یکی از پاتوقای جدید دونست که پروژه بورسیه دکترای سینگا اونم در جذب دانشجویان ایرونی موفق عمل کرده.

علاقمندی ایرانیان به مهاجرت در چند دهه گذشته،‌ بستری واسه توجه به کشورای مهاجر پذیری چون استرالیا و نیوزلند شد و الان ده ها هزار ایرونی در دانشگاه های این کشورا مشغول به تحصیل هستن. هر چند نیوزلند به نسبت استرالیا، سرزمینی کوچیک با امکانات محدود تری به نظر می رسه، اما وضعیت اقتصادی اون دلیل شده تا بعضی از عاشقان اقیانوسیه، به نیوزلند یا همون زلاند نو کوچ کنن.

نیوزلند رو کشور قرن بیست و یه می دونن که هم چون سنگاپور،‌ توانایی تبدیل شدن به یکی از کشورای موثر در اقتصاد و فناوری جهان رو داره.
پس تجربه زندگی و تحصیل در اون واسه افراد مستعد، خالی از لطف نیس.

تحصیل و زندگی در نیوزلند به صورت میانگین از استرالیا ارزون تره و البته مهاجرت به اونم، شاید دردسرای عادی استرالیا رو نداشته باشه.

در این کشور واسه اخذ مدرک کارشناسی (لیسانس) پس از ورود به دانشگاه ۳ تا ۵ سال زمان لازمه. اما قبل از اخذ مدرک نهایی، اول یک دوره ۶ ماهه مهارتی و بعد یک دوره یه ساله عملی لازمه تا مدرک کارشناسی دانشجو اعطا شه.

واسه مرحله فوق لیسانس هم، مقطعیه که در این کشور بیشتر به مطالعه، تحقیق و بررسی نیاز داره.
مدت یک تا ۲ سال، تحقیق و بررسی لازمه تا مدرک کارشناسی ارشد و چهار تا پنج سال تحقیق لازمه تا مدرک دکترا به دانشجو اعطا شه.
گاهی پس از اخذ مدرک دکترا، دانشجویان علاقه‌مند به تکمیل معلومات می‌تونن بین شش تا ۱۲ ماه به کشوری که در زمینه مدرک تحصیلی‌شون برجسته س سفر کرده و پس از تکمیل تحقیقات به کشورشان برگردن.

البته مثل انگلستان، دوره کارشناسی ارشد نیوزلند در ۳ ترم و جمعا یکسال نیس و حدود ۲ سال به طول می رسه.

درباره دانشگاه MASSEY

بررسیا نشون میده که دانشگاه مسی، بیشتر از ۳۶ هزار دانشجو و نزدیک به ۴ هزار هیات علمی از ده ها کشور دنیا داره.
این دانشگاه یکی از ۴ دانشگاه بزرگ نیوزلند رو تشکیل میده و از پاتوقای تحصیل ایرانیان در این کشور حساب می شه.
این دانشگاه در واقع بزرگ ترین کالج مدیریت و بازرگانی رو در این کشور در اختیار داره.
یکی از تفاوتای اصلی این دانشگاه با بقیه دانشگاه های نیوزلند اون هستش که در مسی، شما می تونین هوانوردی. دامپزشکی و مسائل حقوقی رو بخونین در حالی که در بیشتر دانشگاه های این کشور، ایم مقولات تدریس نمی شه.

کتابخونه دانشگاه مسی بش از ۱.۲ میلیون جلد کتاب رو در خود ذخیره کرده که یکی از بزرگ ترین کتابخانه های اقیانوسیه رو تشکیل میده. مسی دارای سه مرکز تحقیقاتی به نام دابل هلپکس، اپیدمیک و آلن ویلسون بوده که به ترتیب در میدونای مغناطیس هسته ای، کنترل یماریای دهن و انگل شناسی فعالیت دارن.

این دانشگاه مراکز تحقیقاتی دیگری با اسمای: مرکز تحقیقاتی طراحی،‌مرکز تحقیقاتی علم کاربردی، مراکز تحقیقاتی ادبیات و موسیقی، مرکز تحقیقاتی منابع انرژی و مرکز تحقیقات خلاقیت و ریاضیات رو در هم داره که از راه سایت دانشگاه میشه دیدشون.

این دانشگاه،‌ بودجه و منابع زیادی واسه تحقیق داره بخاطر این، فرصتای بورسیه متنوعی رو در اختیار خواهندگان تحصیل در این دانشگاه قرار میده.

گشتی در سایت دانشگاه

سایت دانشگاه مسی در نشانی اینترنتی به نشانی MASSEY.AC.NZ در دسترسه. در این درگاه، همه نوع اطلاعات لازم شما جهت مشاهده فرصتای تحصیلی، بورس،‌اقامت دانشجویی و تعامل با استادان در دسترس میشه. سایت دانشگاه هم چون پرتالای دانشگاهی دیگه دنیا، دارای ۶ قسمت کلی س:

۱- بخش تحصیلی

در این بخش به اطلاعاتی درباره فرصتای تحصیلی در مقاطع عالی، تحصیلات دانشجویان بین المللی، یادگیری از راه دور و هم اینکه کورسای کوتاه مدت اشاره شده.

۲- بخش پذیرش

اطلاعاتی درباره شرایط پذیرش (ADMISSION REQUIREMENTS)، تاریخای فرستادن مدارک (DUE DATES)، چک لیست مدارک (CHECKLIST) و هزینه های اپلای (APPLICATION FEE)‌ارائه شده که واسه خواهندگان تحصیل در این دانشگاه، یکی از مهم ترین اطلاعات حساب می شه.

۳- بخش زندگی دانشجویی

همونجوریکه در تصویر بالا توجه می کنین. زندگی دانشجویی در این دانشگاه دارای اطلاعات متنوعیه. معرفی کمپای دانشگاه، معرفی فرصتای اقامتی، معرفی برنامه شروع سال تحصیلی، معرفی کتابخونه و پشتیبانیای آکادمیک، جدول وقتی کلاسا و روش برگزاری آزمونای دوره ای در این بخش ارائه شده.
خدماتی که به دانشجویان ارائه می شه در بخش FACILITIES AND SERIVECS قید شده.

۴- بخش تحقیقاتی

در بخش تحقیقاتی هم، در سه بخش، اطلاعات خوبی در اختیار مخاطبان قرار گرفته. در بخش رشته هایی با تحقیقات پیشرفته، مخصوصا در مقطع دکترا، فرصتای تحقیقاتی ملی و بین المللی معرفی شده.
حتی فرصتای بورسیه که واسه دانشجویان دکترا و پسا دکترا در نظر گرفته شده، در این بخش میبینیم. در بخش تمای تحقیقاتی، برنامه های عالی دانشگاه مسی در میدون مواد غذایی، طراحی و پیشرفت پایدار و بهداشت، معرفی شده که اگه به این موضوعات علاقه دارین، به این لینک مراجعه کنین.

در بخش کالجا، فرصتای تحقیقاتی به صورت جدا شده از هم کالج گفته شده که خیلی مهم میشه.فهرست مراکز تحقیقاتی دانشگاه هم در این نشانی قرار داره.

پذیرش در دانشگاه

پذیرش در این دانشگاه، روند سختی نداره. شرایط کلی پذیرش به زبون انگلیسی در پرتال ارائه شده که در زیر مشاهده می کنین. واسه بیشتر رشته هایی که در مقطع کارشناسی ارانه می شه، دیپلم ایران لازمه که در سطح LEVEL 3 تحصیلات ابتدایی در این کشوره. با کلیک روی لینک Requrements by Country و انتخاب ایران، به این موضوع پی هستین.

  • For most undergraduate level programmes, the minimum academic entry requirement is successful completion of a qualification equivalent to the New Zealand Year 13 – NCEA Level 3 University Entrance. International students need to check the equivalency of their secondary school qualification by reviewing the list of Academic Admission Requirements by Country.

دانشجویان بین المللی که در دانشگاه های نیوزلند تحصیل کردن، باید بخش secondary requirements رو بخونن.

    • International students who have previously studied at a New Zealand secondary school should refer to the secondary school requirements
    • International students who have completed 3 x B at level 5 or 6 passes in the New Zealand Diploma of Business may apply for entry into a Bachelor’s programme.
    • An NZQA transcript as formal evidence of the NZDipBus results is required before credit will be assessed and only papers with a minimum grade of B will be assessed for credit.

  • The English language requirements can be met by:
    1. A minimum IELTS 5.5 (or equivalent) used to gain entry to the NZDipBus or,
  • A recent IELTS 6.0 with no band score less than 5.5

 

Graduate Diplomas

 

Admission to a Graduate Diploma requires successful completion of a three year diploma or undergraduate degree from a ecognized tertiary institution

همونجوریکه در اطلاعات انگلیسی بالا مشاهده می کنین، جهت پذیرش در مقطع کارشناسی، داشتن آیلتس ۵.۵ تا ۶ بسه. البته واسه مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، حتما باید آیلتس ۶.۵ داشته و هیچ band score زیر ۶ نباشه. البته مقاطع ارشد و دکترا، شرایط خاصی واسه پذیرش داره که باید به بخش پذیرش هر رشته به طور مجز مراجعه کنین.

واسه باخبر شدن از تاریخای فرستادن مدارک و شروع ترم تحصیلی در دانشگاه مسی، به این لینک مراجعه کنین. تحصیل در این دانشگاه رایگان نیس و بخاطر این، فهرست شهریهای تحصیلی هر رشته در این نشانی در دسترس علاقمندان میشه.

فرصتای بورسیه در MASSEY

فرصتای بورسیه در این دانشگاه بسیار متنوعه و شما می تونین با بررسی آگهیای استخدامی و بودجه هایی که واسه دادن کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان خارجی بعضی وقتا در سایت منتشر می شه، به این اطلاعات دسترسی پیدا کنین. اما لینکای زیر هم می تونین شما رو سریع تر به مقصد برسونه.

    • Massey University High achiever scholarships (School Leavers Please click here)

  • First yr Agricultural scholarships

  • Other undergraduate scholarships and awards
  • Masterate scholarships

  • Doctorate scholarships

 

  • Other postgraduate scholarships and awards

 

جهت اپلای واسه بورسیهای متنوعی که به وسیله این دانشگاه ارائه می شه، پیشنهاد می کنیم به نشانی اینترنتی به نشانی scholarships@massey.ac.nz درخواست خود رو بفرستین تا پس از بررسی، به شما جواب داده شه.
واسه تکمیل فرمای مربوط به درخواست بورسیه، باید نکاتی رو رعایت کنین که در پرتال درج شده:

فرمای مختلفی واسه AWARDای جورواجور دردسترسه. مطمئن شید که از فرم درستی واسه ارائه درخواست بورسیه خود استفاده می کنین.

  • There are different forms for different awards. Please make sure you have the correct form. Most forms are available from from the Scholarships and Awards websitehttp://awards.massey.ac.nz/, Contact Centres, Massey University, Auckland, Palmerston North and Wellington, telephone 0800 MASSEY (0800 627739), email:Contact@massey.ac.nz.

همونجوریکه در متن انگلیسی زیر می خونین، قوانین و مقررات دریافت بورسیه از دانشگاه مسی رو حتما توجه کرده و واسه بورسایی اپلای کنین که واسه دانشجویان بین المللی تعبیه شده.

  • Please read the regulations carefully to ensure that you are eligible to apply for the particular scholarship or bursary.

در صورتی نیاز، فرمای بورسیه رو با قلم مشکی تکمیل کنین. مطمئن شید که پاسخا شفاف و درسته و همه اطلاعات لازم رو ارائه کردین. همه مدارک پشتیبانی لازم رو هم به درخواست بورسیه خود ضمیمه کنین. اصلا اصل مدارک ارسال نکنین و تنها کپی برابر اصلای ترجمه رسمی مدارک شمام بسه. از ضمیمه کردن رزومه مگه اینکه در فرم بورسیه از خواهندگان خواسته شه، دوری کنین.

    • Complete the form in black pen, ensure you answer all sections correctly and that you have provided all the information requested, ie supporting statement, course proposal, birth certificate, etc.
  • Do not send original documents, certified copies are acceptable.

  • Do not include additional information, ie CV unless specifically requested to do so. It will not assist your application.

اپلای واسه MASSEY

جهت اپلای واسه کلیه مقاطع در دانشگاه مسی، به این لینک مراجعه کنین. همونجوریکه در شکل بالا مشاهده می کنین، راهنماییای متنوعی واسه خواهندگان تحصیل در این دانشگاه ارائه شده.
مراحل چند گانه زیر رو که خود دانشگاه معرفی کرده دنبال کنین.

قدم اول: رشته و مقطع تحصیلی خود رو اول مشخص کنین

Decide on what programme you would like to study. For programme information see the  Latest International Prospectus.pdf (1,785 KB)

قدم دوم: شرایط پذیرش مربوط به رشته و مقطع تحصیلی انتخاب شده رو بررسی کنین.

Check that you have the necessary academic and English language requirements for admission into your chosen programme. If you do not meet the entry requirements, go back to step one and choose an alternative programme.

قدم سوم: مدارک لازم اپلای جهت رشته خود رو آماده کنین.

When you apply for admission to the University you will be asked to provide documents that prove your identity and basis for admission. For details see supporting document information.

قدم چهارم: به زمانای مهم فرستادن مدارک توجه کنین.

The next step is to make sure you know the application due dates so you don’t miss out. Note that there are some programmes with special selected entry processes whose applications need to be filled out extra early.

قدم پنجم: فرم آنلاین رو تکمیل کنین.

همونجوریکه در راهنمای اشاره شده مشاهده می کنین. همه روند اپلای واسه رشته های جور واجور دانشگاه به صورت انلاینه و واسه این کار هزینه های از داوطلب درخواست نمیشه.

رشته های کارشناسی ارشد و دکترا

رشته های کارنشاسی ارشد و دکترا در این دانشگاه جور واجور بوده و مخاطبان زیادی هم از ایران و هم از کشورای دیگه دنیا داره.

این رشته ها در این نشانی ارائه شده.

کلیه رشته های این دانشگاه به وسیله ۵ کالج: تجارت: هنرهای خلاق، بهداشت و درمان، علوم اجتماعی و علوم فنی و مهندسی ارائه می شه که با کلیک روی لینکای زیر می تونین به اطلاعات مربوطه دسترسی پیدا کنین.

  • Business

  • Creative Arts
  • Health
  • Humanities and Social Sciences
  • Sciences

یکی از رشته های پر مخاطب هم در نیوزلند و هم واسه دانشجویان خارجی در این دانشگاه، رشته مهندسی ساخت و عمرانه. به دلیل اون که نیوزلند تا ۲۰ سال آینده، برنامه های زیادی واسه ساخت و ساز داره و مرتب با طوفان و زلزله های جورواجور درگیره. صنعت ساختمون در این کشور در بالا ترین سطح رونق قرار داشته و کسایی که در این زمینه های تحصیل می کنن، فرصتای خوبی براشون جفت و جوره.

 

  • Master of Construction

 

 

  • Building Technology

 

  • Construction Project Management

  • Facilities Management

  • Quantity Surveying

 

  • Postgraduate Diploma in Construction

 

همونجوریکه در لینک ۶ گانه اشاره شده مشاهده می کنین، رشته کارشناسی ارشد ساختمون (CONSTRUCTION) و فناوری ساخت (BUILDING TEHCNOLOGY) از جمله رشته های عمومی واسه تحصیل در مقطع ارشد بخش ساختمون هستش.
این دانشگاه رشته خاصی واسه مدیریت پروژه در بخش مسائل صنعت ساختمون ارائه کرده که واسه علاقمندان به مباحث مدیریتی می تونه مهم باشه و در صورت علم اموختگی، می تونن در کارگاه ها و دفاتر نظارت پروژه های بزرگ ساختمون سازی نیوزلند مشغول به کار شن.

حتما شما می تونین دیپلم فنی ساختمون رو در این دانشگاه خونده و وارد بازار کار رو به رو نیوزلند شید. علاوه بر رشته های فوق، رشته های زیر هم در سالای گذشته مورد استقبال دانشجویان خارجی به خصوص ایرانیا قرار گرفته. مقولات مربوط به مدیریت نوآوری، بازیافت و سیستمای انرژی تجدید پذیر در این کشور، مخاطبان زیادی داره و پروژه های بسیاری در این میدونا در حال فعالیته.

  • Master of Engineering Studies (MengStudies)

  • Electronics and Computer Engineering

 

  • Energy Management

 

  • Engineering and Innovation Management

  • Life Cycle Management

  • Mechatronics

  • Packaging Technology

  • Renewable Energy Systems
  • Postgraduate Diploma in Engineering

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اگه خواهان اپلای واسه مقطع دکترا در این دانشگاه هستین، اگه موفق به دریافت بورس تحصیلی نشید، شهریه شما که هرساله حدود ۱۰ هزار دلار نیوزلند میشه، مثل دانشجویان نیوزلندی اخذ می شه.
البته معمولا پس از سال اول، دانشگاه شما رو در پروژه ای مشغول به کار کرده و از پرداخت شهریه معاف میشین.

همونجوریکه در متن رسمی زیر مشاهده می کنین، متفاضیان دکترا باید در خواست خود رو آنلاین ارائه کرده و هیچ محدودیت وقتی واسه اپلای و فرستادن مدارک ندارن. یعنی شما در هر وقتی که علاقمند بودین، می تونین با بررسی رشته ها و تعامل و مشورت با استادان دانشکده ها، نسبت به ارسال پرونده تحصیلی دست به کار شین. شما می تونین بدون در نظر گرفتن استاد راهنما (POTENTIAL SUPERVISOR) واسه هر رشته دکترایی که علاقمند هستین، دست به کار شین.

Prospective PhD applicants at Massey:

  • Can apply onlinefor PhD admission at any time of year
  • Can commence their PhD research programme at any time of year
  • All pay the same low tuition fees regardless of whether they are domestic or international
  • Should apply for admission to the University at the same time they apply for Massey scholarships
  • Can apply for the PhD with or without naming a potential academic supervisor, although having contact with a supervisor can speed up the application process. Search for a supervisor online
  • Will need to provide two academic references with their PhD application.

از راه لینک SEARCH FOR A SUPERVISOR ONLINE می تونین فهرست استادان دانشگاه براساس دانشکده و تخصص اونا رو پیدا کرده و با اونا واسه راضی کردن PHD STUDY PLAN مشورت کنین که کار خیلی سختی نیس.
در نظر داشته باشین که واسه پذیرش در مقطع دکترا. باید ۲ پیشنهاد نامه رو ضمیمه مدارک خود کنین.

به خاطر همین پیشنهاد می کنیم فهرست ۵۲ مرکز تحقیقاتی که در پایین مطلب ارائه شده رو همیشه در نظر داشته باشین تا با استادان و پروژه های مختلفی آشنا شید.

۶ نکته واسه پذیرش در MASSEY

۱- تجربه ایرانیانی که در مقطع ارشد و دکترا در این دانشگاه پذیرفته شدن نشون میده که میشه سال اول رو با شهریه در این دانشگاه مشغول به تحصیل شد و از سال بعدی از دانشگاه کمک هزینه تحصیلی گرفت.

۲- نیوزلند کشور مهاجر خیزه و به خارجیایی که علم آموخته دانشگاه های این کشور باشن، خدمات مهاجرتی SKILEED WORKERS اعطا می کنه که بهتره به سایت مهاجرت نیوزلند در این باره مراجعه کنین.

۳- پذیرش در مسی، مهم تر از فرستادن مدارک و اپلای آنلاین، راضی کردن یه استاد واسه سرپرستی پروژه تحقیقاتی و دادن فانده. روی این موضوع صبورانه و آگاهانه براساس لینکای ارائه شده کار کنین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نامه بهمن کیارستمی درباب کلمه «ناگهان»