کروکودیل، بزرگ ترین دوزیست خزنده روی کره زمینه و همه مناطق گرمسیری از آفریقا و آسیا گرفته تا آمریکا و استرالیا محل زندگی اصلی این حیوان آبزی رو تشکیل میدن.

بافت بدن تمساحا، دندانا، چگونگی شکار و روشی که واسه کمین کردن استفاده می کنن به اندازه ای جذابه که هرساله میلیونا گردشگر واسه تماشای این صحنه ها از نزدیک، به مراکز پرورش و نگهداری از کروکودیلا می رن.

ابهت و جذبه ای که چهره این حیوان داره مورد توجه افراد زیادی در سراسر دنیاست. اگه شمام جزو دوستداران کروکودیل هستین شاید بد نباشه با چندین واقعیت باحال در مورد این حیوان آشنا شده و بیشتر از قبل به این موجود علاقه مند شید.

 

با ما همراه باشین.

 

کروکودیلا با اینکه دندون دارن، اما هیچوقت غذای خود رو نمی جوند

یکی از باحال ترین واقعیتا در مورد تمساحا اینه که  بیشتر اونا ۲۴ دندون بسیار تیز و البته ترسناک دارن، اما هیچوقت طعمه خود رو نمی جوند. در موارد بسیار نادر، ممکنه از دندون خود واسه خرد کردن غذا استفاده کنن.

کروکودیل واسه نگه داشتن طعمه در دهن خود از دندون هاش استفاده می کنه و در بیشتر مواقع، غذای خود رو درست می بلعد. این حیوانات می تونن سنگ رو هم خورده و خیلی راحت اونو هضم کنن.

دم تمساح بسیار پرقدرته

شاید باحال باشه بدونین که دم این حیوان بسیار حیرت انگیزه؛ تمساحا می تونن با به کار گیری این عضو از بدن خود با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت شنا کنن. هم اینکه می تونن به مدت بیشترین حد سه ساعت روی دم خود به صورت عمودی بایستند.

البته باید اشاره کنیم که همین دم در خشکی هیچ کاربردی واسه تمساح نداره و در بیشتر مواقع، فقط واسه حرکتای کوتاه ازش استفاده می شه.

تمساحا اندازه های جورواجور دارن

اندازه کروکودیلا با هم زمین تا آسمون فرق داره؛ اونا نمونه های کوتوله دارن که کوچیک ترین اندازه تمساح حساب می شه و بزرگ ترین اونا در آبای شور زندگی می کنن.

تمساحای کوتوله به طور میانگین ۱٫۵ متر اندازه دارن و در بیشترین و بزرگ ترین اندازه ممکن، ۱٫۹ متر درازا براشون گزارش شده.
اما اندازه کروکودیلای بزرگ از ۶٫۳۰ متر شروع شده و تا ۷ متر ادامه داره.
وزن این نمونه ها عموما بین یکهزار تا یکهزار و ۲۰۰ کیلوگرمه.

باید اینم بگیم که که تمساحای ماده بیشتر کوچیک تر هستن و طول اونا از ۳ متر تجاوز نمی کنه.

کروکودیلا قلبای بزرگی دارن

برخلاف دیگه حیوانات، قلب تمساحا  مثل بخش سه جداره و مثل دیگه خزندها رفتار می کنه.
فعالیتای این حیوان روی کارکرد قلب اون تاثیری نداره به همین خاطره که می تونه واسه ساعات طولانی زیر آب بمونه.

به چه دلیل دهن خود رو باز نگه می دارن؟

دهنِ باز کروکودیل نشونه خشم یا عصبانیت اون نیس.

این صحنه بیشتر در روزای تابستون مشاهده می شه و دلیل اون گرمای هواست. این موجود واسه خنک نگه داشتن دمای داخلی بدن خود، دهنش رو باز نگه می داره چون غدد تولید کننده عرق ندارن.

می تونین از روی تصویر زیر، تمساح و کروکودیل رو از هم تمیز بدین؟

تمساح و کروکودیل تقریبا مشابه هم هستن اما در ظاهر تفاوتای بسیار کوچیکی با هم دارن. تنها فرق اونا در شکل آرواره و دندون هاشونه. تمساحا آرواره عریض تر و U شکل دارن در حالی که پوزه کروکودیل به شکل Vه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۵ کاری که باید بلافاصله پس از نیش زنبور انجام دهید تا خطری شما را تهدید نکند

وقتی که دهن اونا بسته باشه، این طور انگار کروکودیلا دندونای تیز خود رو به نمایش گذاشته ان. بیشتر دندون چهارم این موجودات در هر دو طرف آرواره، به لب بالایی اونا چسبیده. اما در تمساحا، فک بالا عریض تر از پایینیه، بخاطر این وقتی دهن خود رو می بندن، دندونای پایینی اونا مخفی می شه.

میشه دهن کروکودیل رو لمس کرد؟

می دونستین وقتی این حیوان دهن خود رو می بنند، آدم می تونه با دست خالی اونو بسته نگه داره؟ دلیل این اینه که عضله هایی که به کروکودیل کمک می کنن تا دهن خود رو باز نگه داره، در حالت بسته بودن بسیار ضعیف می شه و امکان باز کردن دوباره اون براش سخت میشه.

پیشنیه کروکودیل به دایناسورها می رسه؟

جالبه بدونین براساس دلایل تاریخی موجود، می گن که اولین بار، ۲۴۰ میلیون سال پیش موجودی مثل کروکودیل روی زمین دیده شده که همزمان با زندگی دایناسورهاست. البته این سند تاریخی، کروکودیل رو با ۹۱٫۵ سانتی متر طول و دو دست به جای چهار دست و پا، نشون میده. اندام جلوئی نمونه های الان هم کوچیک تر از تمساحای اولیه س.

تا حالا نوزاد کروکودیل رو دیدین؟

تمساحای ماده در هر بار تخمگذاری، بین ۲۰ تا ۸۰ تخم می ذارن و به مدت سه ماه از اونا مراقبت می کنن. یکی از واقعیتای باحال در مورد نوزاد این موجودات اینه که بچه کروکودیلا می تونن قبل از شکستن تخم، از خود صدا بسازن.

البته، بدیش اینه ۹۰ درصد از تخما، قبل از تولد، طعمه حیواناتی مثل کفتار، شیر، ببر و … می شن.

کروکودیل قادر نیس زبون خود رو بیرون بیاره

جالبه بدونین که زبون کروکودیل به سقف دهن اون چسبیده؛ یعنی درست برعکس بقیه حیوانات که زبانشون در کف دهانشون قرار داره.

بخاطر این قادر نیستن زبون خود بیرون بیارن.

محل اصلی زندگی این موجودات کجاس؟

رودخانه ها و دهانه جنگلای انبوه، زیست گاه اصلی کروکودیلا رو تشکیل میدن.
این حیوانات در همه مناطق گرمسیری مثل آفریقا، آسیا، استرالیا و بخشایی از آمریکا هستن. این حیوانات خونسرد بوده و در جنگلای انبوه زندگی می کنن چون توانایی تولید گرما ندارن. به خاطر همین از خورشید گرمای لازم رو دریافت می کنن.

دید در شب اونا فوق العاده س

شب هنگام، فقط در صورتی می تونین حضور کروکودیل رو تشخیص بدین که چشمون اون باز باشه. چشمون این حیوان در شب، نور  قرمز متصاعد می کنه.
با اینکه این نقطه های قرمز نورانی، دید در شب رو واسه تمساح شدنی می کنه، اما باعث دیده شدن اونم شده و اینطوری در خطر قرار میگیره.

قبل از تولد میشه جنسیت تمساح رو تشخیص داد

یکی از باحال ترین و عجیب ترین واقعیتای موجود در مورد کروکودیلا اینه که میشه قبل از تولد، جنسیت اونا رو از روی دمای تخما تشخیص داد. اگه گرمای تخم ۳۱٫۵ درجه سانتی گراد باشه یعنی نوزاد، نره. اگه بیشتر یا کمتر از این درجه باشه، ماده میشه.