در سالای گذشته، به دلیل وجود گجتای الکترونیک و تلفنای هوشمند، مردم زیادی ساعتای قبل از خواب خود رو به بررسی کانالای تلگرامی، شبکه های اجتماعی، فیس بوک یا اینستاگرام صرف می کنن و همین موضوع موجب ایجاد مشکل در خواب اونا شده.

نورهای آبی نمایشگر این وسایل موجب بی خوابی می شن.

طوری که براساس جدیدترین آماری که موسسه CDC اعلام کرده، حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون آمریکائی از مشکل بی خوابی یا بد خوابی رنج می برن.

 

سرماخوردگی

 

اگه جزو کسایی هستین که در بیشتر مواقع مریض هستین و خیلی سریع دچار سرماخوردگی میشین، احتمال اینکه اصل این درد، بی خوابی یا کم خوابی باشه، زیاده. در نتیجه تحقیقاتی که در این رابطه انجام شده، معلوم شده که یه گروه تشکیل شده از ۱۵۳ نفر که دچار سرماخوردگی بودن در دو هفته قبل از اون، کمتر از ۷ ساعت در شب خوابیده ان.

همین کم خوابی، اونا رو سه مرتبه بیشتر از کسایی که ۸ ساعت در شبونه روز خوابیده ان، در برابر دچار شدن به سرماخوردگی قرار داده.

البته کیفیت خواب هم در این مورد اثر میذاره؛ طوری که مشخص شده کسایی که فقط ۹۲ درصد از وقتی که در تختخواب هستن رو می خوابن، ۵٫۵ برابر بیشتر از آدمایی که ۹۸ تا ۱۰۰ درصد وقت خواب رو می خوابن، دچار سرماخوردگی می شن.

بیماریای معده و روده

نخوابیدن می تونه باعث بروز مشکلاتی مثل مریضی التهابی روده و رفلاکس اسید معده شه که الان، براساس آمار می گن که یه از ۲۵۰ نفر آمریکائی به این دردها مبتلاست.

هم اینکه، کسایی که مریضی کرون دارن وقتی خواب کافی نداشته باشن، دو مرتبه بیشتر از بقیه ممکنه دوباره به این التهابا دچار و گرفتار شن.

بدرفتاری، زودرنجی و تغییر حالتای روحی

محققان ثابت کردن، کسایی که خواب کافی در شب ندارن بیشتر از بقیه در برابر آسیب پذیری، حواس پرتی و نا آرومی روحی قرار دارن.

در آزمایشات گذشته مشخص شده آدمایی که خواب کافی ندارن، در بسیاری مواقع از بی حوصلگی، زودرنجی و عصبی بودن شاکی هستن. بی خوابی و کم خوابی هم اینکه به حواس پرتی و نداشتن تمرکز کافی هم منجر می شه که در انجام وظایف افراد خلل وارد کرده و در آخر باعث استرس و سراسیمگی می شه.

 

 

 

سر درد و میگرن

 

وقتی یک یا چند شب نتونین خواب کافی و باکیفیتی داشته باشین، در طول روز در محل کار نه فقط بدخلق، تحریک پذیر و زودرنج تر میشین، بلکه ممکنه با دردهایی در ناحیه سر هم مواجه شید.

این مطلب را هم از دست ندهید :   دلایل پزشکی ابتلای به سرگیجه چه هستند؟

محققان هنوز دلیل اینکه به چه دلیل بدخوابی موجب سردرد می شه رو کشف نکردن، اما رابطه کم خوابی و سردرد چندین ساله که ثابت شده.
هم اینکه می گن که بی خوابیای شبونه موجب شدید شدن میگرن هم می شه.
طوری که ۳۶ تا ۵۸ درصد از کسایی که دچار معطلی تنفسی در خواب (آپنه خواب) هستن، بیشتر با سردردهای صبحگاهی که دلیل اونو نمی دونن، بیدار می شن.

مشکل در یادگیری

کمبود خواب در توانائی یادگیری اطلاعات جدید یا نگهداشتن اونا مشکل بوجود میاره. بخاطر این محققان تاکید دارن که ساعت کاری یا شروع کلاسای آموزشی در ساعتای ابتدایی صبح نباشه. به این صورت که مدرسه ای که در ساعت ۷:۳۰ کلاسای خود رو شروع می کنه، اگه اونو به ۸:۳۰ منتقل کنه، افزایش نمرات دانش آموزان تا ۲ درصد در درس ریاضی و ۱ درصد در دروس دیگه رو تماشاگر میشه.

ضعف بینائی

کم خوابی و بی خوابی هم اینکه موجب ایجاد مشکلات بینائی مثل دید تونلی، تاری و دو بینی هم می شه.
هر چی اندازه بی خوابی شما بیشتر باشه، مشکلات کم خوابی تون هم افزایش پیدا می کنه طوری که حتی ممکنه دچار توهم هم بشوید.

زیاد شدن وزن

کسایی که خواب کافی ندارن، عموما تعادل هورمونی خود رو از دست میدن و این باعث می شه تا اشتهای کاذب یافته و به صرف غذاهای پر از چربی و کربو هیدرات روی بیارن. اونا هم اینکه توان کنترل اشتهای خود رو از دست میدن.

شاید تصویر کنین که آدم در حالت بیداری، کالری بیشتری می سوزونه، اما باید بدونین که وقتی خسته باشین نمی تونین کالریای اضافه رو بسوزونین و همین امر موجب زیاد شدن وزن می شه.